onsdag, januari 21, 2009

Att göra en studenttidning

Photobucket

I höstas valdes jag till chefredaktör för studenttidningen Shick. Oftast driver förstaårseleverna i journalistik tidningen, då andra- och tredjeårseleverna har praktik under långa perioder. Shick är en 21 år gammal tidning som riktar sig till Högskolan i Kalmars 9500 studenter. Med andra ord har den ett rykte om sig, även en del folk utanför högskolan känner till den. När jag gick på årsmötet trodde jag ett minst ett par stycken från min journalistklass skulle gå dit. Jag hade fel, jag var den enda mötesdeltagande utanför den förra styrelsen. Är intresset så lågt, frågade jag mig själv. Den förra styrelsen tyckte också att det var tråkigt att inga andra kom, nu när en ny styrelse skulle väljas och allt. Detta fick till följd att jag valdes in som chefredaktör i den nya styrelsen, med första uppgift att fylla upp resten av platserna. Ett nytt möte fixade ihop samtliga obligatoriska styrelseplatser och arbetet med tidningen kunde påbörjas.

Det skulle visa sig vara svårare än vi först trott. Den förra styrelsen hade försatt tidningen i en svår situation.

Ett reportage i det andra numret för året beskrev en ölhävartävling där diverse olämpliga dialoger ocensurerat skrevs ner. En nakenbild blev kronan på verket och en rasande kårstyrelse, som annonserat i samma nummer, krävde dåvarande chefredaktörs avgång. När chefredaktören vägrade avgå sades alla band med kåren upp och tidningen kunde inte längre få till ekonomiskt stöd från kåren.

Den förra Shick-styrelsens argument: Reportaget överskred inte de pressetiska reglerna för god journalistik. Shick måste få vara en oberoende tidning, kåren har ingen rätt att lägga sig i Shicks publicering.

Den förra kårstyrelsens argument: Både Shick och kåren gynnas av ett samarbete, Shick får ekonomiskt stöd och kåren når ut med information till studenterna.

Till en början var jag på Shick-styrelsens sida, klart att tidningen ska vara oberoende och ölhävartävlingen visade ju bara hur vanligt studentliv ser ut. Nu tycker jag tvärt om.

För det första är det lite löjligt att hävda Shicks oberoende ställning. Shick innehåller knappast någon granskande och djupgående journalistik. Skulle vi ägna oss åt kartläggning av kårens ekonomi för att undersöka eventuella skandaler? Skulle vi wallraffa i kårstyrelsens arbete? Nej, Shick är inte en sådan tidning. Våra läsare vill inte ha samhällsgranskande journalistik, de vill ha en kul blaska om studentlivet. Grävande journalister får se sig om efter annat stoff.

För det andra var reportaget väldigt onödigt. Det är ganska uppenbart att det skulle väcka åsikter, att folk skulle bli sura och att lokaltidningen Barometern skulle göra en kul grej av hela soppan. När jag var på ett möte på Barometerns redaktion för ett par månader sedan gjorde en redaktör narr av Shick och undrade när nästa nummer egentligen skulle komma ut. Shick är lite av ett skämt. Och det där med när nästa nummer skulle komma ut har att göra med det halvårslånga uppehållet i tidningsutgivandet som skedde efter krisen med kåren. Inte nog med att tidningen på ett år bara kom ut i tre nummer istället för utlovade sex, pengarna är nu slut på kontot. Annonsintäkter som inte kommit in, annonseringsföretag som påpekar att någon faktura aldrig mottagits, tryckeriavgifter som inte betalats, ett konto med endast ett öresbelopp och ett utgivningsbevis som gått ut.

Men än så länge finns det hopp, imorgon möter jag och vice chefredaktör kårens informatör för att diskutera ett förnyat samarbete och sponsring. Kanske kan vi lyckas få Shick på fötter igen. Och lägga tankar om oberoende journalistik på hyllan för ett tag.

För övrigt hävdar Shicks hemsida att nästa nummer utkommer i oktober. Någon glömde lägga upp novembernumret. Dumma Någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar