söndag, januari 25, 2009

Att vara sjuk

Photobucket

Det är tråkigt att vara sjuk. Idag är jag sjuk igen; hosta, snuva och feber. När man är sjuk går dagarna så långsamt. Som om någon spillt sirap på tiden. Man går runt i ett vakuum, överkänslig för starkt ljus, lätt yr vid minsta ansträngning och snörvlandes inför alla man möter. Ingen vill ha något att göra med en, ingen vill själv bli smittad. Dessutom är man inte på sitt allra soligaste humör, snarare trött, bitter och trist.

Vad gör man då när man är sjuk? Tja, idag har jag varit illa tvungen att skriva klart opponeringar på mina klasskamraters texter. Därmed har jag lagt ner väldigt mycket tid framför datorn med att plita ner smarta omdömen. Det går långsamt och jag får skriva om ofta. Det blir lätt fel och jag irriterar mig över min oförmåga att tänka klart.

Tar en Alvedon och dricker lite vatten, hoppas att det hjälper någorlunda. Suckar över att jag imorgon måste ta mig in till skolan för att lämna in mina omdömen i fysisk form, mail godtas inte. Hoppas att ingen av klasskamraterna ser mig då, vill inte få frågan om varför jag är där när jag är sjuk. Inte för att jag har något att dölja, men det känns alltid tradigt att behöva förklara att man faktiskt var tvungen att ta sig in till skolan för att lämna in lite papper. Deadline är ju imorgon.
- Ja, jag orkar lämna in för att jag är tvungen, annars får jag IG. Att man sedan inte orkar med dagens fem timmar långa föreläsning måste också förklaras. Man vill ju inte bli stämplad som skolkare, det vill ingen.

När man väl blir frisk brukar man överösas med saker att ta igen. De andra i klassen har ju hunnit så mycket längre, lärt sig så mycket mer. Jag måste komma ikapp, det går inte att halka efter. Och visst pluggar man ikapp, det är oftast inga problem. Men nu har vi grupparbete i klassen. Det är lite klurigare, är man sjuk då är det inte längre bara ens eget problem. De andra i gruppen är smått beroende av att man är där, arbetet går snabbare och mer effektivt då. Det kan vara svårt att kommma in i arbetet igen, då de andra i gruppen redan funnit ett sätt att arbeta effektivt utan en själv. Man tvingas knuffa in sig själv någonstans, hitta sin plats. Snart ska jag hitta min plats i Grupp 2, jag hoppas det finns lite utrymme kvar till mig.

2 kommentarer:

  1. SV: Tack för tipsen angående bra låtar! Lyssnade igenom alla (sorgligt nog mest på youtube, spotify hade inte så mycket) men Vampire Weekend-låten var lugnt en av de bästa jag hört på länge. Superbra! Och lika så Jukebox the Ghost :) Så tack!

    Det här inlägget låter förresten precis som om jag skulle kunna ha skrivit det för en vecka sedan. Men som en liten tröst. Kom ihåg att det bara är examinationerna i skolan som är obligatoriska. Visst, nu är det en rätt obligatorisk kurs eftersom den är praktisk. Men ändå. Väljer du att komplettera allt hemma, så är det ditt beslut. Du är ingen skolkare för det :) Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Stolt ägare till ett 360! Hade ett svart orginal nån gång i högstadiet, som såldes i förmån för ett Ps2, vilket i sin tur såldes för att få ihop till en PC.

    Jag tycker 360 är den mest prisvärda konsolen på marknaden just nu, helt klart!
    Vilka lir har du till kexboxet?

    SvaraRadera