onsdag, januari 07, 2009

En promenad i Norrliden

Photobucket
Idag har jag tillbringat dagen i min lägenhet i Kalmar. Jag har skrivit på en filmanalys av filmen Babel, en för övrigt riktigt bra film som verkligen berör. Imorgon väntar seminarium i grupp med diskussion om Babels berättarteknik. Detta inlägg är inte tänkt att handla om Babel, utan om den promenad jag gått idag.

Ibland händer det tråkiga incidenter där jag bor. Garageportar slås sönder, en stereo misshandlas på parkeringsplatsen och tre män bråkar högljutt och häftigt utanför. Sammantaget är det dock helt okej att bo där jag bor, än så länge har jag inga allvarliga planer på att flytta.

Min promenad tog mig bortom mitt kvarter. Snart dyker de upp, de gråa byggnaderna. De är kollosala betongklossar, aningen bisarrt utslängda för att hysa människor på ett så effektivt sätt som möjligt. Jag kommer på mig själv med att tänka att det ser ut som om ett barn har byggt med legoklossar. Husen ser ut att vara byggda i fasta delar. Ibland har en rad fått en annan färg än grå för att lätta upp stämningen lite, kanske tog de gråa klossarna slut och bara ett par oranga och gröna fanns kvar. När jag går mellan legohusen får jag inte något solljus på mig alls, det är som om hela himlen täcks av grå förortsbetong.

Väl hemma söker jag på miljonprogrammet på Google. Jag hittar det jag letar efter, Norrliden är ett minne av en gammal bostadspolitik. Och visst byggde man med stora legobitar även på 60-talet.

"När byggandet av bostadsområdet i Norrliden påbörjades, var detta en del av en ny, mycket modern metod för planerandet och uppförandet av bostäder. Tanken med miljonprogrammet var att skapa moderna och funktionella lägenheter, samtidigt som hyrorna skulle hållas på en låg nivå. Byggmetoden med prefabricerade volymelement förkortade byggtiden, och lade grunden för en fast byggstandard. Målet med lägenheternas utformning var att skapa rymliga ljusa hem, med stora badrum och välplanerade kök. Man fäste också stor vikt vid kringområdets utformning. Närhet skulle finnas till skola och arbete, men också till natur och fritidsanläggningar. Husens placering kring gårdar planlades för att skapa trygghet och lekytor för barn, utan genomkorsande trafik."

Källa: HSB Fastigheter Sydost AB
http://www.hsb-norrliden.nu/historia.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar