tisdag, januari 13, 2009

Negerboll eller chokladboll?

Photobucket

Curtis Mayfield får inleda det här inlägget med det första stycket ur "We the People Who Are Darker Than Blue".

"We people who are darker than blue
Are we gonna stand around this town
And let what other say come true?
We're just good for nothing they all figure"


Jag är emot ordet negerboll. Jag rent av hatar det. Varför säger man inte bara chokladboll? Neger, en nedlåtande benämning från slavhandelns tid på mörkhyade afrikaner, ska det appliceras på en delikatess i caféer? Det hela blir lätt patetiskt när man bryter ner det på det sättet. Jag menar, liknar man andra delikatesser eller maträtter vid folkgrupper? Givetvis kan man om en maträtt säga att den är dansk, skånsk eller norrländsk, men det är en helt annan sak. Dels handlar det då bara om att maträtten härstammar från just den matkulturen, dels finns det ingen negativ laddning i att ange ett geografisk område.

Det är lätt att förstå varför chokladboll av vissa kallas för negerboll. Den är just svart. Svarta, som under kolonialtiden ansågs vara en lägre stående, djurisk och sinnesslö människa, gestaltas av ett klotformat bakverk med mörkbrun färg. Det behövs inte särskilt mycket fantasi för att dra något rasistiskt skämt om negerbollar. Vi rika vita männniskor i i-länderna köper inte svarta slavar från Afrika som våra förfäder i kolonialmakterna gjorde. Vi har insett att det kanske inte var så värst snällt, när allt kom omkring. Istället bakar vi klotformade bakverk och drar paralleller till en svunnen tid med rutten människosyn.

Jag söker på chokladboll på Wikipedia.
"Chokladboll är ett litet klotformat bakverk. Om det rullas i kokos kan de även kallas kokosboll, men detta ord används även för skumbollar (som i Göteborg kallas kokosmunkar). Ett äldre namn på bakverket är negerboll."

...

Ett konditori i Sjöbo som kallade bakverket negerboll anmäldes 2003 till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO). Granskningen lades ned på grund av att anmälaren inte personligen blev kränkt. En brasklapp lämnades dock om att namnet inte bör användas, eftersom det är "föråldrat [och kan lätt förknippas med] slaveri, förtryck och brist på respekt för människors lika värde."

Sunes sommar är en film som varenda svensk verkar ha sett. Det är en riktig klassiker, en svensk filmsuccé om den typiskt svenska familjen på semester. Pappa Rudolf är snål på ett ganska ocharmigt vis. En dag på stranden blir han fruktansvärt sugen på en kopp kaffe. Han beger sig till strandcafét, som visar sig vara helt folktomt. Rudolf får syn på kaffebryggaren och ska just sno åt sig en kopp kaffe när ett gäng mörkhyade basketspelare gör entré. När en av basketspelarna frågar vad bakverken heter, pekandes på chokladbollarna, hamnar Rudolf i en inre konflikt med sig själv. Svaret är enkelt; för Rudolf är det negerbollar. Och han börjar med att nästan försäga sig. Sedan inser han ordets laddning och ljuger att de heter "wienerbroads". För inte kan man säga något så fult som negerbollar, det vore ju en ren kränkning.

Rudolf får här ta på sig gestaltningen av den lite typiska svenska mentaliteten. Man ska alltid försöka vara alla till lags, vara ärlig, uppriktig, men samtidigt lite tillbakadragen, tystlåten och försiktig i möte med främlingar. Det ofta inskränkta svenska samhället visar här upp en mindre smickrande sida. Rudolf är som vilken svensk 40-årig man som helst, och han agerar som vem som helst skulle ha gjort. Rudolf är konflikträdd och ljuger för att slippa problem, dessutom vill han bara fly därifrån med det stulna kaffet. Rudolf är ingen fanatisk rasist, han är bara stereotypen för den svenska flerbarnspappan i 40-årsåldern. Då, 1993, precis som 2009, innefattar ofta den stereotypen en viss distans till främmande etniciteter.

Negerboll är föråldrat och dessutom ett rasistiskt uttryck. Jag säger inte att alla som använder ordet negerboll är fullfjädrade rasister, men att alla likväl borde tänka sig för hur man egentligen uttrycker sig. Kan vi inte tillsammans försöka arbeta för ett lite modernt och humanistiskt 2009? Är det inte dags att lägga de smygrasistiska undertonerna bakom oss?

Vår integrations- och jämställdhetsminister Nyamko Sabuni har uttryckt sig väldigt slagfärdigt om användandet av ordet neger:

"Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll. Sverige som övriga Europa var en del av brotten mot Afrika. Både drottning Kristina och Gustav III bedrev handel med slavar och svenska vetenskapsmän var mycket aktiva när det gällde att förse det koloniala projektet med en vetenskaplig plattform ända från Carl von Linnés dagar fram till 1900-talet och det rasbiologiska institutet i Uppsala.
Varför reagerar svarta bara när det är vita som använder ordet neger, undrar många. Det beror på att det i vår värld som domineras av vita är ett privilegium att vara vit och en belastning att vara svart. Att vara vit ger till exempel företräde till arbets- och bostadsmarknaden, det innebär att man lättare får lån i bank och har svårare att dömas för brott. Vitheten ger alltså företräde på mörka människors bekostnad och därför reagerar afrikaner när vita kallar oss vid ett rasistiskt skällsord.

En del gillar att hävda att de inte alls menar något illa med användandet av ordet och att de har all respekt för svarta. Det är inte sant, och det visar sig när personen upplyses om att svarta ser ordet som stötande. Då kommer försvarstalen: ”jag har alltid sagt så här”, ”jag menar ju inget illa med det”. Dessa personer har absolut ingen respekt för afrikaner. Svarta har aldrig själva kallat sig negrer. En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det."


Källa: Folkpartiet.se

De som vill bevara negerbollen hävdar ofta att de inte menar något illa med ordet. Jag kan mycket väl tänka mig att det i de allra flesta fall stämmer. Och visst kan det tyckas vara en struntsak att reta upp sig på namnet på ett bakverk. Vad gör det för skillnad för rasismen i Sverige? Varför bry sig om vad ett litet bakverk heter när det finns stora integrationsproblem? Det givna svaret är att vi måste börja med de små enkla problemen för att lösa de riktigt stora. I ett fritt välfärdssamhälle som Sverige år 2009 är det lätt att bli lite bekväm av sig och hävda sina rättigheter. Att säga negerboll är inget du kommer att hamna i fängelse för. Du har heller ingen skyldighet att säga chokladboll istället för negerboll. När allt kommer till kritan handlar det om respekt för andra människor, det borde vara något som kommer utan straff, lagar och tvång.

Att säga chokladboll är inte svårare än att säga negerboll. Det är fortfarande din förbannade rättighet att säga negerboll hur uppriktigt du bara vill. I detta fall handlar det inte om rättigheter och skyldigheter, utan om respekt och medkänsla.

För övrigt vill jag inte bli kallad svennejävel. Det tror jag inte du heller vill.

(Uppdaterat 21 juli 2009.)

17 kommentarer:

  1. Jag kan hålla med dig om att man borde säga chockladboll istället för negerboll. Men samtidigt kan jag tycka det är en lite onödig grej reta upp sig på.

    Jag personligen menar inget rasisitiskt när jag säger negerboll (Om man ska jämföra med svennejävel som du hade med i texten, ett helt klart nerväderande ord om man kallar någon det), jag gör det det absolut inte för att kränka någon utan mer för att det är något man vuxit upp med och använder lite som en dålig vana. Jag skulle tro att det är så för de flesta svenskar som använder orded negerboll.

    Därför tycker jag inte man behöver bry sig om någon använder ordet, okej att jag råkar häva ut mig det på ett kaffe någon gång men inte tror jag världen blir sämre för det. Om någon ändå skulle ta väldigt illa upp skulle jag skälvklart be om ursäkt och förklara min sy på det hela.

    Men nu till det viktiga som jag försöker komma fram till: Det finns så mycket större rasistiska problem än ordet på ett fikabröd. Jag anser att vi borde lägga ner våran tid på dessa istället för att fastna på så egentligen onödiga små saker.

    SvaraRadera
  2. Jag kan förstå hur du tänker Axel, men jag tror du missförstår det hela lite. Emil likställer inte problematiken kring "negerbollen" med resten av rasismen i samhället. Grejen är att "negerbollen" faktiskt är en del av rasismen. Den är en del av ett stort problemet. Ska man avfärda rasism måste man avfärda alla aspekter av den, inte bara de värsta.
    Ibland är det lättast att ta itu med och attackera de lättare, mer vardagliga delarna av rasismen. För rasism är ju trots allt en del av vardagen, rasism finns inte bara bland nynazisterna, det är ju Sverigedemokraterna ett bevis på.

    Jag tror att om man verkligen avskyr allt som har med rasism att göra, då vill man inte ens nämna ordet "neger", om man inte måste. Ordet är idag, tycker jag, så starkt associerat med rasism att jag förstår inte varför man vill använda det om man inte vill associeras till rasism och rasistiska människor.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår också att inte Emil likställer ordet negerboll med andra rasistiska grejer så som att bränna ner kiosker som ägs av invandrare mm. Men det huvudsakliga problemet jag ser i debatten är att just detta namn på chockladbollar är en av de saker som skapar störst diskussioner och rubriker när det gäller ämnet rasism.

    Fler mörkhyade personer jag känner tycker dessutom att order negerboll är en typisk svensk sak att diskutera. Man anmäller kaffer och sätter upp regler i skolan, istället för att ta tag de riktiga tunga "smygrasistiska" problem, så som sämre chanser till jobb, överdrivet misstänkta för brott och en allmän negativ syn mot invandrare.
    Vi gömmer oss bakom en lite skit sak som många inte bryr sig om istället för att våga ta tag i de mer kompliserade delarn av problematiken. Som Emil skrev om Sunes pappa rudolf, den konfilkt rädde som hellre kör en "Safe-way" än att möta problemet rakt på.

    Visst hade det varit bättre om ordet i fanns alls, men att få alla att sluta säga det är lika omöjligt som att hindra folk till andra saker. Alla råkar ibland säga det, på samma sätt som man ibland bara råkar häva ur sig ett egentligen väldigt rasistiskt skämt bland polarna. Men inte gör vi det för att vara elak eller för att vi hatar folk med mörk hudfärg.
    På samma sätt som vi aldrig kommer att kunna stoppa alla brottslighet kommer vi heller aldrig kunna stoppa all rasism. Jag tycker det handlar om lite samma sak i de båda fallen, vad vi prioriterar.

    SvaraRadera
  4. Håller med Erik. Ordet i sig har en väldigt stark laddning. För mig känns som om att bara genom att använda det i vardagligt tal, att ha det som ett alternativ i sitt vokabulär, är rasistiskt. Jag mår fysiskt illa av att höra det, och att höra min lillebror ta efter pappa och säga "blatte" får mig att bit för bit förlora hoppet om mänskligheten. Att försvara ett rasistiskt ord och påstå att man inte är rasist, är som att äta kött och påstå att man är djurvän; du är snäll mot de du gillar och skiter fullkomligt i att resten plågas. Visst, det finns många saker som man kan vara lite för eller lite emot.. Men dit hör inte rasism, nazism eller diskriminering. För eller emot. I vissa frågor finns inga acceptabla gråzoner, inte i vårt moderna, vidsynta Sverige 2009.

    SvaraRadera
  5. Antifascist action14 januari 2009 23:18

    Är det rätt att använda en grovt rasistisk term som drar paraleller till forna kolonialmakters handel med svarta slavar?

    Att säga något utan att stå bakom den mening som ligger bakom är inte bara grovt ignorant, det är rentav lika illa som att helhjärtat stå bakom det. Du kränker svarta människor precis lika mycket oavsett vad du menar.

    Det är aldrig en ursäkt att kränka någon annan att man själv blivit kränkt.

    Inga nazister på våra gator!
    Alerta, alerta antifascista!

    SvaraRadera
  6. Jag måste bara lägga ett svar till Annelly.
    Jag tycker inte vi ska bland in hur vi tycker om djuren i denna diskussion. Man kan tycka om djur utan att vara vegan.

    Jag hoppas ingen har tolkat mig som att jag försvarar ordet "negerboll". Jag tycker också det är ett onödigt ord som inte fyller någon som helst funktion när man beskriver en chockladboll.
    Jag anser bara att debatten har snöat in lite väl mycket på chockladbollar.

    (Vill förövrigt ha full cred för att det blivit lite diskussion på denna blogg)

    SvaraRadera
  7. Herregud, är det här på riktigt? Är du KRÄNKT? Torka tårarna och gå tillbaka till skolan.

    Du bör framförallt fundera lite på dina logiska kullerbyttor.

    "För övrigt vill jag inte bli kallad svennejävel. Det tror jag inte du heller vill. "

    Nej, men du lade till "jävel" på slutet. Som i negerjävel. Det är en förbannad skillnad.

    Detta är en klassisk tonårsblogg, helt enkelt.

    SvaraRadera
  8. Rätt i mycket, men oj så fel du har i en mening. En benämning på ett folkslag kan inte vara nedlåtande i sig. Som Erik säger, folk har accepterat att rasisterna omdefinierat ordet. Därför stöder man rasismen om man använder det. Men att påstå att ordet i sig är rasistiskt, det är en del i den värsta tänkbara rasismen - den strukturella. Flera kommentarer ovan kommer tydligen från folk som inte bryr sig tillräckligt för att tänka efter och som därmed stöder rasismen ännu mycket mer. Du menar uppenbarligen väl, så sätt dig in i frågan och fortsätt den goda kampen.

    SvaraRadera
  9. Tja, jag har inte växt upp på den tiden då det var accepterat att säga "negerboll". Jag undrar vad poängen är med det hela. Neger är ett fult ord som visar att man antingen har ett hat mot svarta, eller en blind apati för andras känslor. Undrar vad som är värst.

    SvaraRadera
  10. Ska negerbollar förbjudas så ska även vinet gato negro, hårvårdsprodukterna schwarzkopf (svartskalle är väl rasistiskt om något) och flertalet andra produkter även byta namn. Korkat argument, och typisk tonårsblogg som någon påpekade..

    SvaraRadera
  11. Jag anser mig själv inte som rasist när jag säger ordet negerboll, speciellt med tanke på att ordet neger inte har någon ursprunglig rasistisk mening. Man blandar dock ihop neger med ordet Nigger, vilket har stor rasism i sig.
    Så för att rätta lite:
    Niggerboll är rasistisk, negerboll är egentligen bara ett missuppfattat ord som vi svenskar tror är rasistiskt.
    Man uppfattar ju inte ordet Mulatt som rasistiskt, det är bara en benämning på en människa med vit mamma, svart pappa vice versa.
    Just som Neger är en benämning på människor med afrikanskt(eller förenklat, svart hudfärg)ursprung.

    SvaraRadera
  12. Negerboll är kul att säga. Och eftersom folk stör sig så mycket på det blir det bara roligare. Det är inte direkt som att någon 'borde' ta illa upp av det.

    Neger betyder ju bara svart/mörk på latin egentligen. Så vad är grejen?

    Svenneboll brukade vi kalla de vita bollarna på våran skola. Liksom. Varför bry sig. Det är ett kul ord jag tänker fortsätta använda :)

    SvaraRadera
  13. "En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa"

    Vem är det som är rasistisk här egentligen?

    SvaraRadera
  14. Japp de där vita bollarna blev kallade svennebollar eller blekbollar redan i början av -80tal. De är lika goda som negerbollar. Den som tyckte det var roligast med blekbollar var de mörka/svarta killarna. Konstig debatt detta som jag dessutom för med min man. Tror att det är en generationssak. Men jag köper zigenarsås i affären...Om jag inte minns fel så var det nedlåtande enligt DO. precis som Lapp om samer. Herregud Reclaim vårat språk! Man kallar inte en Svart människa för neger, ty han tycker att det är nedlåtande. Men att ha en av bakverken som är Sveriges generalkaka namngivet efter de en gång så exotiska och vackra människorna från Afrika... Låter mer romantiskt i mina öron att Afrika var stort, spännande och fyllt med människor som inte såg ut som dem i Norr. Skärp er beträffande kakan! Det är en kaka som är delikat. Däremot ska man alltid lyssna till vad individen önskar att bli kallad. Jag önskar inte bli kallad Tysken även om jag har ett tyskt namn.

    SvaraRadera
  15. Är inte det hela ganska enkelt egentligen?
    Om den utsatta gruppen själv tar avstånd från ordet (vilket jag kan intyga på då jag själv är en av dessa och med den insikten också har inblick i frågan betraktad utifrån detta perspektiv) så borde det vara tillräckligt för att avstå från dess användande.
    De människor som för argument i stil med att ordet borde avdramatiseras på samma sätt som ordet nigger har "avdramatiserats" i USA har helt klart ingen inblick i situationen och har inte bott där och sett vilken problematik detta ord än i dag skapar.
    Angående "gato negro", som betyder svart katt på spanska, så är den markanta skillnaden att "neger" inte betyder betyder svart på svenska/latin.
    Att man nödvändigtvis måste använda sig av denna term visar uteslutande på individens oförmåga att utvecklas med ett dynamiskt och förändrande samhälle (och språk) där respekten för andra i allt mer växande utsträckning placeras i första rummet. Det finns en uppsjö ord som en gång i tiden fanns i det vardagliga språkbruket men som folk idag inte under några omständigheter skulle använda sig av.
    Visst kan man föra argument i stil med att man inte lägger någon värdering i användandet av ordet, men då en grupp människor uppfattar det som stötande och man det till trots fortsätter att använda sig av det, då tar man ju faktiskt del i förnedringen/diskrimineringen.
    Hade vissa individer inte envisats med att fortsatt använda den här typen av upprörande och förtryckande termer och därmed visat prov på brist att vilja utvecklas så hade denna diskussion kanske kunnat fokusera på de djupare aspekterna av förtryck - Att sluta upp med denna typ av uttryck är ett av de nödvändiga första steg som måste tagas (detta innefattar även andra penibla försök att neutralisera ordet, så som svenneboll).
    Om det nu är så svårt att utveckla sitt språk såpass lite så har vi tillgång till ett fantastiskt skolsystem i detta land som har möjlighet att ge dig vidare bildning.
    Vad man väljer att lägga för ändelse till ordet (t.ex. boll, läppar, rumpa) spelar ju över huvud taget ingen roll egentligen - principen är den samma.

    SvaraRadera
  16. Varför då uppfatta ett ord som stötande när ingen menar något illa med det?

    Jag skulle naturligtvis inte säga negerboll till en människa som uppenbarligen tar illa upp av det. Men jag skulle samtidigt tycka att den personen var jävligt fånig...

    SvaraRadera