fredag, januari 23, 2009

När man inte har någon idé om vad man ska skriva

Photobucket

Jag vet inte alls vad jag ska skriva om ikväll. I skrivande stund har jag en timme på mig innan en ny dag föds.

*Går ut i köket och fixar med tekokaren*

Hmm, jobbigt det här med att inte ha någon som helst idé till inlägg. Visserligen har jag ett word-dokument med förslag till ämnen, men efter en snabb genomgång fastnade jag inte för något just ikväll.

*Går ut i köket och hämtar in en mugg med te*

Får se nu, har jag gjort något intressant idag? Jo, jag har hjälpt till att redigera klart en 45 sekunder lång film för kursen Video 1. Det gick förvånandsvärt smidigt, programmet var ganska lättförståeligt och övergripande. Man förundras lite över hur mycket man egentligen kan klippa utan att filmen blir obegriplig. Våran film var först 90 sekunder lång, och klipptes till slut ner till det betydligt tajtare 45.

Jag har också haft möte både idag och igår med en representanter från studentkåren för att försöka få till ett avtal mellan studenttidningen och kåren. Som jag nämnde i mitt föregående inlägg är jag chefredaktör för studenttidningen Shick. Igår var jag och vice chefredaktör Johan på möte med kåren för att be om sponsring för att klara studenttidningens ekonomiska situation. Höjdarna från kåren var där, både kårens ordförande och vice ordförande, vilket kändes positivt. De tog oss på allvar, lyssnade på oss och satte sig in i vårt dilemma. Till slut gick de med på att köpa en sida i första numret mot 2 000 kronor i annonsintäkter, och ett löfte om att sådan sponsring kan bli möjlig för samtliga sex nummmer under årets gång.

Efter mötets avslutande ringde jag upp den förra chefredaktören för att få Shicks stadgar skickade till mig. Stadgarna behövs för att kunna upprätta ett nytt utgivningsbevis hos Patent- och registreringsverket. På utgivningsbeviset ska vi ange kåren som ägare för tidningen, något som gör att vi vid eventuella kommande ekonomiska problem kan eska pengar från kåren och därmed undvika konkurs. Det är också ett sätt att få till ett avtal mellan kåren och Shick, där vissa villkor för tidningen fastställs. Exempelvis skall Shick inte innehålla något som strider mot kårens regler och principer. Det är absolut inte en fråga om censur, kåren kommer inte att få läsa Shick före publicering. Istället handlar det om självklara grejer som att inte uppmana till alkoholkonsumtion och liknande.

Vid fem idag hade vi i Shick styrelsemöte. Alla verkade väldigt nöjda med samarbetet med kåren. Nu känns det som att vi kan börja så smått med tidningsarbetet. Ett redaktionsmöte med alla intresserade skribenter är planerat till nästa fredag. Nya Shick är förväntad i slutet av februari i 1 000 exemplar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar