lördag, januari 17, 2009

Virtuella världar fyllda av bilder

Photobucket

Jag har en Canon EOS 400D från december 2007. Det är inte värsta kameran på marknaden, men för en seriös amatör som mig passar den utmärkt som första systemkamera. I höstas köpte jag en blixt, en Canon Speedlite 430EXII. Även denna blixt är standard på marknaden, inte det billigaste skräpet och inte den mest proffsigaste mastodontblixten. Ett stativ under hösten gjorde min utrustning ännu lite mer komplett. Jag som student behöver inte de allra dyraste grejerna, speciellt inte med tanke på att jag bara fotar som en hobby.

Den här hobbyn har dock under det senaste året utvecklats och blivit alltmer seriös. Internet har spelat en väldigt stor roll i min personliga fotoutveckling, med fotoforum, fotobloggar, gallerier, tävlingar och klubbar. Jag har sedan ett par år tillbaka haft ett konto på konstsidan DeviantArt.com. För nybörjarfotografen innebär DeviantArt en mängd inspiration och utbyte med likasinnade. Nackdelen med just DeviantArt är att andelen tonåringar med identitetskris som enbart plåtar ångestfyllda självporträtt är lite för hög. Detsamma gäller unga tjejer och killar som tror att de är jätteduktiga på att teckna manga, och folk som skapar egna galleri av andras nedladdade bilder (och till råga på allt blir populära). Dessa personligheter återfinns säkert på samtliga liknande sidor, men av någon anledning känns de ovanligt påtagliga på just DeviantArt. Kanske är det jag själv som har vuxit ifrån DeviantArt. Numera ser jag för det mesta bara nackdelarna med något som givit mig som fotograf så mycket tillbaka. Kanske är det en tillfällig svacka, att jag just nu vill ha något nytt och spännande. Ut med det gamla och in med det nya, ungefär.

Jag har som vana att lägga upp mina bilder på Facebook. Ofta lite senare och med mindre engagemang, då jag vet att jag sällan får några berikande kommentarer av mina Facebook-vänner. Givetvis är det alltid kul när någon uppmärksammar ens bilder och bemödar sig med att skriva en rad, men "Vilka fina bilder du tar" eller "Oj, vad duktig du är" säger inte så mycket egentligen. Det är aldrig en fråga om konstruktiv kritik på Facebook, men då är inte heller tanken med Facebook att användarna ska ägna sig åt seriös bildpublicering. Det är helt enkelt fel forum. Samtidigt vill jag gärna visa upp mina bilder, även för sådana som inte är särskilt fotointresserade. Som fotograf vill jag naturligtvis att så många som möjligt ska se mina bilder.

Jag har försökt leta reda på någon annan sida som komplement till DeviantArt.
Ett konto på Fotosidan.se fixades för ett tag sedan, men sidan är lite för inaktiv och seg för att kännas riktigt fullkomlig. Dessutom finns det bara svenskar där, vilket tenderar att bli lite väl enkelspårigt och homogent när det kommer till gallerierna. Bilddagboken känns lite för mycket Lunarstorm, eller är det bara jag som har fördomar. Det jag har sett av Bilddagboken har åtminstone inte gett mersmak. Jag har fått intrycket av att Bilddagboken är Lunarstorm för fotointresserade fjortisar. Eller fjortisar som har tillgång till en kamera. Nåväl, jag ska inte dissa en sida jag aldrig tagit mig en närmare titt på. Det finns en återstående sida jag har spanat in, som faktiskt verkar riktigt intressant. En sida där andelen svenska fjortisar är försvinnande liten. Emil goes Flickr.

Skulle Flickr inte vara något för mig får det bli en personlig fotoblogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar