söndag, februari 08, 2009

Melodifestivalen 2009

Photobucket

Igår tittade jag på årets första deltävling av årets Melodifestival. Jag hälsade på farmor och farfar över helgen och det föll sig naturligt att hamna framför teven lagom till klockan åtta.

Och så drog tävlingen igång. Jag såg alla låtar, kan inte påstå att jag blev jättefrälst av något. Alcazar förtjänade finalplatsen och gjorde kvällens bästa nummer. Annars var det tunt med imponerande prestationer. Visserligen är jag fel målgrupp då jag inte lyssnar på schlager, men Melodifestivalen är ju inte riktigt bara schlager utan kan då och då ha ett lite bredare utbud. Igår kväll var de åtta bidragen ganska standardaktiga och mer eller mindre mediokra, även om Scotts låt var helt okej och därmed den näst bästa.

När jag bedömer låtarna i Melodifestivalen gör jag naturligtvis det utifrån tävlingens samtliga låtar och tävlingens inriktning. Jag jämför låtarna med varandra, vilken som är bättre och sämre än de andra, vilken som har störst chans i Europafinalen osv. Ingen av låtarna representerar någon genre jag brukar lyssna på och det funkar därför inte att bedöma dem på samma sätt som med musik jag själv skaffar och lägger in på min iPod. Jag har helt enkelt en annan bedömningsmall när jag tittar på Melodifestivalen.

Trots att Alcazar och Scotts bjöd på okej låtar har jag väldigt svårt att se dem som några vinnare i Moskva, på senare år har ju lite mer annorlunda och avvikande låtar och artister haft lättare för att vinna. Scotts dansbandsdänga kommer inte ha en chans mot en skum öststatslåt. Men kanske har den stora finalen i Europa inte så stor betydelse. Kanske har svenska folket gett upp hoppet om svensk seger när öststaternas svågerpolitik dödar nästan all konkurrens. För visst konstaterar man alltid det under finalkvällen, att de där öststatsländerna och balkanländerna ALLTID röstar på varandra. Lite frustrerad blir man allt när man som svensk för en kväll önskar sig fler grannländer. Visst kan Norge eller Danmark vara bussiga nog att ge oss en tia eller tolva då och då, men vad hjälper det?

- ÅH NEJ, NU KOMMER DEN DÄR FÖRBANNADE FORMER YUGOSLAVIAN REPUBLIC OF MACEDONIA IGEN, KAN DE INTE HA NÅGOT NAMN SOM ÄR ENKELT ATT SÄGA? MÅSTE DET VARA SÅ MÄRKVÄRDIGT HELA TIDEN? OCH TITTA, DE RÖSTAR JU BARA PÅ VARANDRA!

- EN ETTA?!?! VAD I HELV... JÄDRA KOMMUNISTLÄNDER, DE HAR INGEN SMAK ALLS!

- ÅÅÅÅÅÅHHHHH, VARFÖR VAR DE TVUNGNA ATT DELA UPP SOVJETUNIONEN?! KUNDE DE INTE FORTSATT VARA ETT ENDA LAND?! DET HADE JU BLIVIT MYCKET MER SPÄNNANDE DÅ, OCH INTE SÅ UTDRAGET HELLER, DET TAR JU HELA NATTEN DET HÄR!

Melodifestivalen är och förblir ett fenomen jag har lite svårt att ta till mig. Jag kan uppskatta en del inslag, såsom den påkostade presentationen, pausunderhållningen och programledaren som gör sitt bästa för att skapa en glad och glamourös stämning. Likaså ogillar jag tävlingens långdragenhet med deltävlingar och Andra chansen, svenska folkets bevisligen dåliga smak och det eviga röstandet hit och dit.

Idag fylldes tidningarnas förstasidor med skandalrubriker. Melodifestivalen är ett skämt, de nya reglerna är för krångliga, Petra Mede suger, det är jobbigt att behöva ringa och rösta flera gånger och svenska folket förstår ingenting av den där internationella juryn. Folkstormen är ett faktum. Det är ju ändå Sveriges kanske folkligaste teveprogram vi talar om.

2 kommentarer:

  1. Haha! Det ligger något i det du säger. Men jag måste bara påpeka att jag verkligen inte tycker att det som kallas schlager i dagens samhälle är det som kallades schlager för ett par år sedan. Musiken har utvecklats så otroligt mycket att jag knappt vill kalla det för en schlagerfestival längre. Ingen artist, vad jag kan minnas, har bidragit med "ren" schlager på flera år.. Visserligen tycker jag det är skönt. Eftersom schlager är en genre jag inte är speciellt förtjust i.. Nu är det en salig blandning istället och jag tror att ett eller annat bidrag tilltalar åtminstone någon.

    Alcazar förtjänade finalplatsen, likaså Emilia (riktiga feel-goodlåtar). Ugglas, som visserligen stod för en väldigt udda låt, platsar dock inte och hon har nog ingen chans i Moskva.. Det är för udda för resterande länder i Europa. Men i övrigt.. imponerade ingen speciellt nämnvärt.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker hela röran kring den här "festivalen" är otroligt jobbig. Inte för musiken i sig (även om den spelas till förbannelse på alla radiokanaler) utan att man hamnar så "vid sidan om" när man inte tittar på det. Det är liksom vårens stora händelse, det stora samtalsämnet.. Rubriker skriker om skandaler och skrällar (har aldrig riktigt förstått vad de menar med det ordet), insändarsidan fylls med arga åsikter om röstfusk, och inte ens en tvåhövdad get skulle får mer uppmärksamhet än nästa deltävling..
    Är det bara jag, eller överdriver Sverige den här tävlingen ganska rejält?

    SvaraRadera