lördag, februari 14, 2009

Oss nickelknarkare emellan

Photobucket

Jag har druckit sedan jag var 12 år. När jag var 13 började jag konsumera regelbundet. Sedan dess har jag druckit kaffe i princip varenda dag. Det blir flera tusen koppar om man räknar ihop allting, säkert över fem tusen. Och få gånger har jag tänkt att det skulle vara farligt att dricka. Visserligen vet jag att man kan dö om man får i sig för mycket koffein, men allt som överkonsumeras i viss mängd dödar ju till slut.

På sida 16 i dagens nummer av Barometern står det hur stor mängd koffein 12 olika kaffesorter innehåller. Min personliga favorit; Coop X-tras bryggkaffe, kommer på näst sämsta plats. Den innehåller den ofantliga mängden 18 milligram koffein per gram kaffepulver. Den siffran säger mig ingenting. Men det är inte bra, enligt den granskande konsumtionssidan Testfakta. Men det är inte koffeinet som är det största giftet enligt artikeln; något vid namn nickel finns också med i samtliga kaffesorter. Precis som innan gör Coop X-tra dåligt ifrån sig, med 4-5 gånger så mycket nickel i kaffet som de dyrare märkena. Coop X-tra har belönats med den summerande kommentaren "Hög koffeinhalt och hög halt av nickel". Det verkar som om någon frestades att använda utropstecken för att ytterligare dramatisera allting.

Efter att ha läst hela alltet blir jag inte mycket klokare. Okej, Coop X-tra har högre halter av nickel och koffein än de dyrare sorterna, men vad betyder det egentligen? Finns det skäl att oroa sig? Jag beslöt mig för att gå vidare med saken, som den ångestfyllda kaffekonsument jag är.

Jag kollar på Testfaktas hemsida. (Upptäcker att Barometern lustigt nog bara kopierat och klistrat in direkt från hemsidan, och dessutom publicerat det på Kalmar-sidan. Bekväm journalistik i sin renaste form. Men någon på Barometern var hygglig nog att ge den ursprungliga artikelskrivaren en byline, så det är hälften förlåtet.) Jag hittar direkt det jag vill ha, en förklaring om hur farligt det är. Den accepterade nickelgränsen för kranvatten är tydligen 20 mikrogram per liter, och utspätt i kaffekannan innehåller testets sämsta kaffesort runt 80 mikrogram. Men vänta nu lite...det kan väl inte stämma? Nej, Coop X-tra presterade inte sämst i testet. Istället belönades sunkiga Bremer Kaffee med den titeln. Pust, vilken lättnad. Nu kommer bara de som har en förkärlek för billigt tyskt kaffe att dö i förtid.

Men efter lite huvudräkning kommer jag fram till att Coop X-tra landar på ungefär 55 mikrogram per liter. FEMTIOFEM MIKROGRAM. Det är mer än dubbelt så mycket som gränsvärdet. Och redan de som ligger vid gränsvärdet spelar med ruskigt höga kort. 20 mikrogram är för dem som vill ha lite spänning i vardagen, för dem som inte nöjer sig med att leva lugnt och dö vid 83. Vill du ha ett lagom farligt men ändå diskret alternativ till snus och rökning, då är 20 mikrogram nickel något för dig. Lockar det med lite tyngre preparat finns alltid Coop X-tras superknark i en matbutik nära dig.

Nu sitter du som läsare framför din dator med öppen mun och tom blick. Du lovar dig själv att aldrig mer köpa Coop X-tras produkter, de är säkert nerlusade med nickel hela bunten. Du filar på en sur insändare till lokaltidningen där du går till angrepp mot hela Coop Sverige. Du ringer runt till släkten, med förhoppningen om att kunna glänsa med din upptäckt. Men innan du gör allt det där vill jag bara berätta vad nickel är, allt för att du ska kunna göra ett proffsigt intryck med allt du företar dig. Nickel är ett grundämne med ett glänsande metalliskt utseende. Nu vet du det. Säger det dig ingenting? Äsch, dra till med atomnummer 28, det kemiska tecknet Ni och fördjupa med en utläggning om det periodiska systemet så kommer kritikerna tystna. Vän av ordning har segrat.

3 kommentarer:

  1. Såg samma konsumtionstest i min lokala tidning. Min första tanke var: Tur att man inte dricker kaffe. Men sen insåg jag att det finns så mycket vi ska oroa oss för numera..

    Nu har jag två frågor till dig:
    - Har du lovat dig själv att aldrig mer köpa Coop X-tras produkter?
    Och en till fråga som inte alls har med detta inlägg att göra:
    - Hur kom du och Erik på att ni skulle blogga tillsammans? Är ni syskon/tvillingar?

    Jag gillar bloggen :)

    SvaraRadera
  2. Nej, jag kommer att fortsätta köpa Coop X-tras produkter, men kommer antagligen leta efter kampanjer på dyrare kaffesorter. Även om det känns överdrivet med larmrapporten så är ju nickel bevisligen inte särskilt bra.

    Jag och Erik är kompisar sedan gymnasietiden. Det hela började med att jag ville ha en egen blogg, men inte kom på ett bra namn. Det gick ett par veckor och jag lade ner planerna på en egen blogg. Men en kväll föreslog Erik att vi skulle starta upp en blogg tillsammans istället, och det gjorde vi. Det hela började som en spontan idé helt enkelt, sedan har vi efter hand utformat bloggens karaktär. Jag tror att det är bra att vi är två på en blogg, man blir automatiskt mycket mer disciplinerad då. Hade jag själv haft en blogg hade jag aldrig orkat hålla varannandag-regeln.

    SvaraRadera
  3. Kanonfin blogg ! Jag jobbar med kaffe. Billigt kaffe. Men billigt kaffe utan Robustabönor i. Det är Robustabönan som är boven, inte det låga priset. Robusta ska man ha lite i espressokaffe för den goda smakens skull. Vi har bett Testfakta och ändra rubriken till kanske "robustakaffe" istället för "lågpriskaffe" men icke. För journalistiskt svagt var svaret.Lågpriskaffe låter bättre. Sakfel säjer vi.

    SvaraRadera