torsdag, februari 05, 2009

Två nyanser av välfärd

Photobucket

- Varför är allting så jävla vackert?

- Hur menar du då?

- Ja, du vet, när det känns rätt, när man inte har några problem. Man bara tänker på hur jävla lycklig man är.

- När känner du så? Har du den känslan nu?

- Nej, inte nu, inte riktigt. Men ibland kommer den krypandes.

- Krypandes?

- Ja, alltså, långsamt sjunker känslan in. Man har inga problem alls, för tillfället. Känner aldrig du det?

- Det gör jag väl. När jag betalat månadens räkningar och fortfarande har lite över.

- Nej, det är inte så jag menar. Blir du lycklig av att betala räkningar?

- Jag blir nöjd av att bli färdig med viktiga sysslor. Få saker gjorda i tid.

- Men nöjd är ju inte samma sak som lycklig. Bankchefen kan vara nöjd över sin insats under finanskrisen, men inte fan behöver han vara lycklig för det. Han kanske är otrogen mot sin fru, vem vet.

- Det var väl ett dåligt exempel.

- Jaja, kom med något bättre då.

- Äsch, kommer inte på något nu.

- Du ser, du har ingen fantasi.

- Det har jag väl visst det. Jag spelar ju i ett band, hjälper till att skriva låtarna till och med.

- Vad handlar låtarna om då? Evig kärlek kanske?

- Va inte så taskig hela tiden. Visst, låtarna handlar oftast om kärlek och så, men det ska väl vara så. Vi är ett sånt typ av band.

- Ett band som ger publiken EXAKT det den vill ha?

- Om du säger det så. Men vi har faktiskt ett par låtar som inte handlar om kärlek.

- Du menar den där låten om en sommar för flera år sen? Och den där röda Forden?

- Ja, bland annat den.

- Och hur många band har inte låtar om somrar och bilar?

- Sluta nu, kan vi inte prata om något annat?

- Som du vill.

----------------------------------------------------------------------

- Varför stängde du av?

- Äh, det var ju ändå inget bra.

- Det var ju Dödligt Vapen 3 på fyran. Jag tittar hellre på den än att inte göra någonting.

- Men du har väl redan sett den? Dessutom är den mycket sämre än ettan och tvåan.

- Visst är den sämre än ettan, men vafan, den duger som underhållning.

- Kan vi inte bara prata istället?

- Om vad?

- Om oss.

- Oss? Vad är det frågan om?

- Vi pratar knappt med varandra längre.

- Det gör vi väl visst det, vi pratar ju varenda dag.

- Ja, vid frukosten. Sen sticker du till jobbet och kommer inte hem förrän fem i bästa fall. Och då vill du vara ifred.

- För att jag, till skillnad från dig jobbar måndag till fredag och är jävligt trött när jag kommer hem. Eller du kanske vill att jag ska sluta arbeta?

- Lägg av, det var inte så jag menade och det vet du.

- Men vafan ska jag göra då?

- Jag vet inte, jag skulle bara vilja att du inte isolerar dig så fort du kommer hem. Det är tråkigt både för mig och barnen.

- Du tänker bara på dig själv, barnen skiter fullständigt i om jag leker med dem eller inte, de har ju varandra.

- Bara för att din pappa struntade i familjen behöver väl inte du göra detsamma?

- Håll käften. Jag är trött och ska gå och lägga mig.

- Halv tio på en lördag?

- Mm, jag sov dåligt inatt.

- Du sov dåligt? Det är inte du som går upp och ger mat åt barnen varenda gång de vaknar. Du kanske skulle prova på det för en natt, se hur jag har det.

- Aldrig, det är ditt jobb, du är kvinna för helvete.

- Tror du andra pappor är som du? Du har ju aldrig bytit en blöja, varken på Elin eller Filip.

- Nu får du fan sluta, jag går och lägger mig, vi får prata vidare imorgon.

- Så säger du alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar