måndag, februari 02, 2009

Vad är bra smak?

Photobucket

I mina två föregående inlägg har jag behandlat ämnet bra smak. Jag uppmanar alla att läsa dem två innan man tar sig an detta inlägg, allting blir så mycket lättare att förstå då. Observera att alla inlägg bygger på mina egna idéer och definitioner och inte ska tolkas som någon högre vetenskap.

Nu vet ni alla vad dålig smak är. Jag har också snuddat vid vad bra smak är, att du ska visa intresse för det man subjektivt utforskar, undersöker, analyserar och slutligen bedömmer. Det här gäller allt från musik till film, det måste finnas intresse.

Men att det krävs ett intresse för att odla bra smak känns självklart. Dessutom säger det inte speciellt mycket. Vem som helst kan säga att de är intresserade av något. Vi måste alltså precisera oss lite mer, fråga oss själva vad det innebär att vara intresserad.

Jag skapar en punktlista med kriterier. För enkelhetens skull fortsätter jag att använda mig av musik som exempel.

1. Ett strävande efter att vidga sina vyer

Har du bra smak är du aldrig helt nöjd med din musiksamling. Du vill ha mer. Och framför allt; du vill ha något nytt. Du vill inte fylla ditt iTunes-bibliotek med endast ett par musikgenrer utan ger dig gärna ut på upptäcksfärd på internet eller i din lokala skivaffär. Givetvis kan du fortsätta älska de där artisterna du alltid älskat sedan flera år tillbaka, men du skulle aldrig få för dig att sluta importera ny musik. Omväxling förnöjer, som det så fint heter.

2. En öppenhet inför det främmande

Du är inte rädd för det som är märkvärdigt och avvikande mot vad du generellt sett lyssnar på. Det kanske låter förfärligt till en början. Kanske rynkar du på näsan och sänker volymen. Men du fortsätter lyssna, i jakt på övergångströskeln. När du väl kommit över tröskeln blir det lättare, det galna blir experimentellt, det abstrakta blir innovativt och det intetsägande får en mening. Med detta menar jag inte att du kan älska all sorts musik, bara för att du lyssnar tillräckligt mycket. Istället vill jag bara framhäva att en nyfiken och öppen attityd till det främmande och avvikande belönar sig i längden. Ett exempel från mig själv är Gregg Gillis laptopskapade musik under artistnamnet Girl Talk. Det är experimentell elektronica/dance fylld av mashup-inslag. Det är rätt svårt att ta till sig för den ofrälste. Men med tiden har jag lärt mig uppskatta många av Girl Talks låtar. Givetvis gillar jag inte allt, ett par av låtarna tycker jag personligen är ganska dåliga. Men jag har ändå fått belöning för min möda och hittat ett par guldkorn. Ibland fortsätter du ogilla något, men då och då upptäcker du att det faktiskt är helt okej, eller kanske till och med rikigt bra. Det gäller att prova sig fram och inte bli sur över de gånger du inte hittar något som tilltalar. Friskt vågat, hälften vunnet, som det så fint heter.

3. En medvetenhet om humörsvängningar och andra faktorer

Du är inte alltid på ditt soligaste humör. Ibland är du rent av bedrövligt ledsen. Andra stunder bubblar du av lycka. Det är bara mänskligt och säkert nyttigt i viss mån. Man måste vara ledsen ibland för att det ska kännas när man verkligen är glad. Du som vill odla fram en bra smak måste vara medveten om detta när du analyserar och bedömmer ny musik. Avfärda inte något efter endast en genomlyssning. Du måste ha tålamod, låta det ta tid, vänta lite och prova igen senare. Dagsformen kan variera kraftigt. Känner du dig nere ändras din uppfattning om vad bra musik är, likaså om du är jätteglad. Likaså påverkar andra faktorer; hur stressad du är, om det är fint eller fult väder, om du lyssnar hemma eller på bussen. Och så vidare i all oändlighet. Det gäller att ha klart för sig att ens uppfattning om musik varierar beroende på en rad faktorer. Det som är dåligt ena dagen kan vara hur bra som helst den andra dagen. Estetiken är alltid relativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar