lördag, februari 28, 2009

Att läsa en god bok

Photobucket

Jag läser knappt några böcker längre. Och då menar jag böcker jag läser just för att jag vill läsa dem, inte kurslitteratur om politik och journalistik. Under hösten läste jag en enda bok, Änglar och demoner av Dan Brown. Dan Browns böcker är oerhört lättlästa, men misslyckas med att skapa en djup handling, fascinerade karaktärer och genuint spännande moment. Det är ungefär som en Big Mac på McDonald's; du vet vad du får, det smakar sådär och du är inte mätt efteråt. Ändå var det just en sådan bok jag läste förra hösten. Antagligen berodde det på ren lathet och brist på läslust, snarare än brist på tid och ork. Men nu tänker jag försöka råda bot på läsuppehållet och bli en mer upplyst människa.

Först ut är en engelsk deckare som jag bara precis börjat med. Den heter The Whaleboat House och är skriven av en viss Mark Mills. Jag fick den i julklapp av min bror förrförra julen, eller om det var julen före det, eller kanske var det en födelsedagspresent. Aja, strunt samma, det viktigaste är att jag nu tar itu med den. Den verkar vara riktigt bra, ett lik gjorde entré redan i första kapitlet och spänningen är på topp. Men som alltid tar det ett tag innan man verkligen är fast i boken, ett par hundra sidor in brukar jag ha svårt att släppa taget om riktigt bra böcker. När jag väl passerat den där tröskeln som utgör de första hundra till hundrafemtio sidorna kommer jag in i det där sköna läsflytet. Jag hoppas verkligen jag gör det med denna bok, mest på grund av att den är skriven på engelska. Därigenom får jag en uppfräschning av mina språkkunskaper. Eller tja, åtminstone ett tillfälle att faktiskt bevisa för mig själv att mina kunskaper inte försämrats sedan andra året på gymnasiet och kursen Engelska B.

Efter The Whaleboat House har jag en hel hög med böcker att läsa. Jag listar alla olästa böcker jag har i min hylla:

Vägbygge av Stephen King
När lammen tystnar av Thomas Harris
Sjöjungfrun av Camilla Läckberg
Red Rabbit av Tom Clancy
Från Platon till Gorbatjov av Sven-Eric Liedman
Filosofi i fickformat av Voltaire (Bygger på urval av Voltaires texter)
Edward Finnigans upprättelse av Anders Roslund och Börge Hellström
Shantaram av Gregory David Roberts
En bit av mitt hjärta av Peter Robinson
Stridens skönhet och sorg av Peter Englund
Den döende dandyn av Mari Jungstedt
Ett hus av sand och dimma av Andre Dubus III
Olycksfågeln av Camilla Läckberg
Magistern av Frank McCourt
Varsel av Stephen King

Totalt 15 böcker och ett tusental sidor. Jag har minsann att göra under året. Och det här är ju bara böcker jag har just nu, antagligen kommer lagret att fyllas på lite allt eftersom jag fyller år, firar jul och drabbas av plötslig köplust. Jag hoppas hela sommaren regnar bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar