måndag, mars 23, 2009

Företaget som ignorerar finanskrisen

Photobucket

För ett par dagar sedan publicerades på SvD.se en sammanfattning av finanskrisen på global nivå. Den visar med många exempel över hela världen precis hur illa ställt det är med världsekonomin. Det är rätt deprimerande läsning. Texten i sin helhet finns att läsa här: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2623675.svd

Det är lätt att som svensk tycka att det här inte rör mig. Och det hade kanske varit sanning under förra seklets första decennier, men världen ser lite annorlunda ut idag. Idag transporteras människor, varor och kapital över hela världen. Arbetskraft från Polen, IKEA-möbler från Asien, chartersemester till Spanien, ungdomar som jobbar i Norge och så vidare. Det är en GLOBAL finanskris vi har att göra med.

Kanske studerar du och hoppas att allt är över när du tagit studenten/examen. Det är möjligt, men det skulle lika gärna kunna vara lika illa som just nu, eller till och med värre. Jag är själv orolig över mina chanser att få jobb som journalist hösten 2011. Men det gäller att tänka positivt, att se allt från den ljusa sidan.

Visst, vi kanske blir arbetslösa. Vi kanske inte har råd att köpa de senaste prylarna. Vi kanske måste lära oss att prioritera, välja något att spara till och lägga undan pengar under ett par månader. Men vi överlever ju. Vi behöver bara vänta ut krisen och komma tillbaka när den är över, hur många månader och år det än kan tänkas dröja. De arbetslösa går i ide och de arbetande håller tummarna. Kanske klarar de av att hålla sig på banan genom krisen. Och förhoppningsvis har vi alla lärt oss en läxa tills nästa gång världsekonomin kollapsar.

Men det finns de som väljer att titta åt det andra hållet. Det danska företaget Ole Nonbye tillverkar skyltar. Ole Nonbye är trötta på finanskrisen och vill se möjligheter istället för problem. Kampanjen ”No til finanskrisen” går på sätt och vis ut på att ignorera finanskrisen. Tidningsartiklar om ämnet klipps ut och läggs i en speciell låda. Vill de anställda läsa artiklarna får de snällt vänta till stängning. Börjar kunder prata om krisen vänder Ole Nonbye samtalet till att handla om möjligheter. Marknadschef Jan Sørensen säger att finanskrisen är psykologisk och är mån om att skapa en positiv stämning.

Jag tycker att vad Ole Nonbye gör är fräckt. Jag tror att företaget har gjort ett ekonomiskt sett väldigt smart drag, speciellt med tanke på all medial uppmärksamhet man fått tack vare kampanjen. Men går det verkligen att vifta bort den största finanskrisen på decennier? Kan ett företag verkligen låtsas som att det regnar? Inte för att jag har något emot det positiva tänkandet, jag har bara svårt att tro att det är ett tillräckligt botemedel mot krisen.

Slutligen säger Jan Sørensen en lite smårolig sak; "- Många här i Danmark gör som oss. I Birkerø har alla butiker på huvudgatan klistrat upp våra stickers och tagit ställning mot finanskrisen. Och på Facebook har vi 11.000 medlemmar i vår grupp".
Det låter precis som att butikerna går ihop och hatar finanskrisen. Jag föreställer mig att skyltar är uppsatta lite överallt i staden; "Handla hos oss, vi hatar finanskrisen lika mycket som du!"

Jag tycker också att Sørensens Facebook-grupp verkar smått onödig; vem hatar/ogillar inte finanskrisen? Varför ge sig på att samla folk till en fin Facebook-grupp för att visa sitt gemensamma missnöje. Vad ska medlemmar prata om? Blir det bara kollektiva ryggdunkningar och tårdrypande historier?

"Ja, oj vad jag hatar krisen."
"Jag med!"
"Tyst med er, jag hatar den ännu mer, jag är arbetslös!"
"Det är så synd om mig, jag är fattig student."
"Snälla, kan vi inte starta upp ett nytt missnöjesparti?"
"Ja, FINANSKRISPARTIET!"

Nu förstår jag att Jan Sørensen syftar på det posititiva tänkandet, men det blir roligare med lätt missförstånd.

Artikel om Ole Nonbye: http://www.dn.se/nyheter/varlden/foretaget-som-forbjuder-krisen-1.826567

1 kommentar: