torsdag, maj 14, 2009

Att sända radio

Photobucket

Just nu läser min halvklass kursen Radioproduktion. Läraren är en veteran inom Sveriges Radio och vet precis vad vi ska och inte ska göra i radio. Vi lär oss att rasistiska uttalanden inte gör sig i radio, att inspelning med dold mikrofon måste godkännas av ansvarig utgivare och att miljöljud är något som alltid kan behövas. Sammantaget är det mesta ganska självklara saker, men föreläsningarna är ändå intressanta nog att göra åtminstone mig sugen på att börja sända radio.

Kursens två första veckor har ägnats åt teknikgenomgångar och föreläsningar, de kommande tre veckorna kommer helt vigas åt redaktionsarbete. Klassen är uppdelad i redaktioner som var och en har full frihet att utforma programidéer och inslag. Min redaktion jobbar för kanalen B3, en icke-avgiftsfinansierad motsvarighet till P3, utan public service-etikettens alla förpliktelser. Alla i redaktionen har olika roller som roterar varje vecka. Första veckan är jag programledare, andra veckan reporter och tredje veckan producent. Programledaren ska producera ett entimmesprogram som reportrarna gör inslag till, medan producenten fungerar som en sorts mentor och idéspruta.

Som programledare måste jag själv ha en programidé, något som är lättare sagt än gjort. Min första tanke var att rikta det mot musik, eftersom våra entimmesprogram ändå ska innehålla en halvtimme musik. Men Kalmars musikkultur är knappast sprudlande och själv känner jag bara till ett Kalmarband värt att nämna. Så jag tänkte om. Till slut kom jag på att det vore kul att göra ett program som handlar om religion i dagens samhälle. Jag tänkte mig att programmet skulle kunna jämföra olika religioner, helst lite mindre inriktningar inom dessa. Jag hade också tänkt ha någon form av debatt eller motpolsintervjuer som visar på motsatta uppfattningar. Men idén fick hård och befogad kritik av ett par klasskamrater innan första redaktionsmötet och jag valde att åter göra ett musikprogram. Nästa onsdag sänder jag ett program helt dedikerat till Kalmars musikkultur, som inga andra än min lärare och ett par av mina klasskamrater kommer att få höra.

1 kommentar:

  1. Åh gud, radioprogram. Jag är glad att det endast är Luleås pensionärer som lyssnar på det min klass sänder, haha.

    Tycker religion i dagens samhälle lät bra, hade varit intressant att lyssna på. Nåväl, lycka till med din andra programidé. :>

    SvaraRadera