onsdag, maj 27, 2009

En helg med släkten, del 2

Photobucket

Detta inlägg är andra delen i en liten serie om min helg med släkten. Formen skiljer sig lite från mina föregående inlägg. Det är väldigt detaljerade redogörelser för vad gör, pratar om och tänker på. Det är lite lätt ironiskt och ganska lättsamt, som det brukar vara. Läs delarna i rätt ordning för att få ut mest av serien.

Jag, min bror Anton och min syster Lina går vidare på vår kvällspromenad genom Emmaboda. Vi
går förbi ICA-butiken och jag föreslår att vi går in en stund, för att slå ihjäl lite tid. Lina ser svår ut och vill mest hem till TV och Talang 2009. Jag och Anton tycker att Bert Karlsson kan vänta och utnyttjar vår brödramajoritet.

Vi går igenom hela butiken på två minuter. Jag ögnar igenom tidningshyllan, men hittar inget värt att betala för. Det gör inte mina syskon heller. Lina tjatar om att hon vill ha godis. Jag och Anton säger att farmor säkert har en massa godis hemma. Efter en stund ger Lina upp argumenteringen och vi kan lämna ICA lika tomhänta som vi kom.

Vi går förbi Konsum, som ligger precis bredvid ICA i det minimala område som räknas till centrala Emmaboda. Barnfamiljerna kan skatta sig lyckliga över att Emmaboda är stort nog för en sådan massiv mataffärskonkurrens. Vi struntar i att gå in på Konsum, Lina halvspringer nu 50 meter framför mig och Anton. Hon har redan missat första kvarten på Talang.

Väl tillbaka hos farmor och farfar är kaffet på ingång. Farmor har startat perkolatorn och den ryker och fräser som ett litet ånglok. Egentligen indikerar en lampa på perkolatorn när kaffet är klart, men den gick sönder för ett par år sedan. Men farmor vet när kaffet är klart, hon har kokat kaffe på just den perkolatorn så länge jag kan minnas.

Kaffe från en perkolator blir alltid skållhett precis vid upphällningen och det smakar lite annorlunda jämfört med vanligt bryggkaffe. Som hängiven kaffeknarkare måste jag ställa om mitt smaksinne lite grann varje gång jag besöker mina farföräldrar. Jag dricker alltid minst två koppar, ibland tre, i Emmaboda finns det inga rejäla kaffemuggar med plats för allt på en gång.

Efter kaffet sitter de vuxna kvar vid bordet. Jag räknar inte mig själv som vuxen i det sammanhanget och drar mig mot teven och Talang. Jag gillar inte att se på Talang, men Lina har monopol på fjärrkontrollen just ikväll. Jag och Anton singlar slant om vem som ska få sova i farfars arbetsrum. Anton vinner och jag får sova tillsammans med resten av familjen i det litet större teverummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar