måndag, juni 08, 2009

En alkis stal min cykel, men jag tog den tillbaka

Photobucket

Filminspelning vid Kalmars polishus, halv åtta en kylslagen måndagskväll i början av juni. Jag kom dit precis i tid och låste cykeln. Två alkisar närmade mig ett tiotal meter bort. Den ena cyklade, den andra gick. Jag tog ingen särskild notis om dem, det är ju inte så ovanligt med alkisar i en småstad.

Jag mötte upp med min grupp och började med arbetet att rigga upp utrustningen. Då ser jag hur de båda alkisarna cyklar över vägen, nu med varsin cykel. De måste ha snott den andra, tänker jag. Den liknade faktiskt min lite grann, tur att jag låste den. Med ett lås som kostade åtta kronor. Och cykeln hade en plastpåse från Ica Maxi på pakethållare, precis som min.

VAD I HELVETE, DET ÄR JU MIN CYKEL!

Jag springer mot dem. De cyklar inte särskilt fort och jag hinner ikapp dem precis efter övergångsstället. Vår dialog löd ungefär så här:

- STANNA, DET DÄR ÄR MIN CYKEL! NI KAN INTE BARA TA ANDRAS CYKLAR!

- Ja, men lugna dig, då får tillbaka den. Jävla dåligt lås du hade.

- VARFÖR TOG NI MIN CYKEL?

- Äsch, du får ju tillbaka den, lugna ner dig. Köp ett bättre lås.

- MEN NI KAN INTE TA ANDRAS CYKLAR!

- Så, nu glömmer vi det här, ta cykeln, hej då.

Jag fick min cykel tillbaka. Och som tur var hade jag redan ett lås i reserv, som i och för sig också kostade åtta kronor. Aldrig mer tänker jag snåla på cykellås. När det finns idioter som faktiskt stjäl cyklar under en ljus sommarkväll precis vid ett polishus mitt i centrala Kalmar kan man inte tumma på säkerheten.

2 kommentarer:

  1. Hahaha. Grymt roligt skrivet. Kommer ihåg när vi försökte med bloggen "Goopop", som inte blev särskilt långlivad. Kul att läsa denna bloggen!

    SvaraRadera
  2. Det var tider det, med vår satsning på Goopop. Jag trodde seriöst att det skulle bli något stort. Fy tusan vad man hade hybris förr. Kul att du kommer ihåg den, hade själv nästan glömt bort. Den här bloggen är redan betydligt mer lyckad i livslängd och besökarantal, vilket förhoppningsvis bara kommer att förbättras. Jag hoppas att du fortsätter att kika in här då och då.

    SvaraRadera