lördag, juni 13, 2009

Hemma igen

Photobucket

Äntligen är jag hemma igen från mitt första år som journaliststuderande i Kalmar. Jag har fortfarande lite svårt att smälta det faktum att ett helt år har gått sedan jag slutade gymnasiet. För ett år sedan skulle jag precis börja mitt lagerarbete på Carlsberg i Falkenberg. Jag hade sökt in till en massa journalistutbildningar runt om i Sverige, men visste inte om jag skulle komma in på den utbildning jag hade som förstahandsval. Jag visste inte alls hur det kommande året skulle se ut, på gott och ont. Med facit i hand blev det en lyckad väg. En tredjedel av min utbildning är avklarad och om två år gör jag entré på en överbefolkad arbetsmarknad. Har jag en väldig tur har finanskrisen vänt tills dess och företagen rekryterar folk som aldrig förr. Eller får jag försöka acceptera tanken på att hanka mig fram på frilansjobb i fem år innan jag får fast anställning.

När jag kom hem 23:36 i förrgår spöregnade det i Falkenberg. Sedan regnade det nästan oavbrutet i ytterligare ett dygn. Idag skiner solen och temperaturen ligger på 17-18 grader, men en kylig bris håller ändå folk inomhus större delen av dagen. Lite varmare får det allt bli, innan herr Svensson vågar klippa gräset med bar överkropp.

Apropå gräsklippning är det just vad jag har som enda sommarjobb i år. Jag ska klippa gräset för mina grannar. De kommer från England och är båda pensionärer. Mannen är sjuk och kvinnan är för gammal för att orka göra det själv. Och när jag ändå ska arbetslös hela sommaren kan jag lika gärna hjälpa till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar