söndag, juni 21, 2009

I jakt på en sysselsättning

Photobucket

Jag har nu haft sommarlov i över en vecka. Det har varit ett par sköna dagar präglade av sovmorgon, musik, kaffe, bloggläsning, fotande och socialt umgänge. Alla behöver vi sådana dagar. Ur samhällsekonomisk synvinkel är det naturligtvis förkastligt, där klassas jag som en parasit. Jag lever på samhällets kollektivt ihopsamlade resurser, för jag är arbetslös i sommar.

Hittills har jag hanterat min arbetslöshet rätt bra; jag har inte haft tråkigt någon längre stund och inte känt att dagarna är helt bortkastade. Visserligen är det surt att behöva höja CSN-lånet från 50 till minst 75 procent, och hade jag fått ett jobb hade jag gladeligen tackat ja. Men nu är det arbetslöshet som gäller, jag ska gilla läget och gör det bästa möjliga av situationen.

Vad ska jag då sysselsätta mig med under två lediga månader? Det är ju löjligt mycket tid. Jag kan inte bara slappa hela sommaren. Dels är det långtråkigt och dels kommer jag få ångest av min parasiterande livsstil. Jag måste göra något konkret, något utvecklande och/eller produktivt. Helst ska det generera pengar. Och det måste vara roligt nästan hela tiden. Dessutom ska det gärna vara realistiskt genomförbart och moraliskt riktigt.

Att stjäla pankburkar från alkolister fungerar alltså inte, även om det är roligt (nästan hela tiden) och ger viss lönsamhet. Det är knappast utvecklande för mig som individ och inte särskilt samhällsproduktivt. Dessutom är det varken moraliskt eller juridiskt rätt.

Att skriva en bestseller är lite väl orealistiskt. Vem sjutton skulle köpa en debutbok av en 20-årig journaliststudent? "Idiotanstalten av Emil Johansson" får vänta ett litet tag.

Att starta ett band kan absolut ge ett tillskott i plånboken. Men med en musikalisk talang som sträcker sig till halvusla resultat i karaoke-spel och ingen riktigt erfarenhet av intrument verkar mina chanser vara hopplöst små. Nu finns det i och för sig gott om sunkiga artister som ändå tjänar pengar (Basshunter, Nic & The Family, Kobojsarna, Markoolio, E-Type mfl.), men tanken på att konkurrera med Sveriges mest skamlösa musiker är inte så värst lockande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar