tisdag, juni 16, 2009

Jag kör åkergräsklippare

Photobucket

Igår klippte jag gräs för första gången i år. Jag klippte för ovanlighetens skull inte vår egen gräsmatta, utan grannarnas. De har en åkergräsklippare i garaget till en normalstor villaträdgård. Jag har aldrig kört en åkergräsklippare och min erfarenhet av liknande fordon är varken djup eller glädjande. (Truckkörningen på Carlsbergs lager förra sommaren var inte den mest lyckade.) Men när grannarna ändå har en åkergräsklippare är det lika bra att ta tjuren vid hornen och prova sig fram. I längden vinner jag både tid och ork jämfört med en vanlig gräsklippare.

Första problemet var att maskinen överhuvudtaget inte startade. Jag och min bror Anton testade alla möjliga reglage och spakar, men ingenting hände när vi vred om tändningsnyckeln. Jag förlitade mig på att Anton skulle få igång den, eftersom att han själv har använt den innan. Till slut lyckas Anton att få fart på motorn. Sedan stänger han av. Nu ska jag själv få prova. Och misslyckas om och om igen. Jag drar i spakarna, ändrar läget på de flesta och provar gång på gång. Men det funkar inte igen. Anton provar igen och inte ens han får igång den. Och typiskt nog har vi båda glömt vad reglagen var inställda på när Anton faktiskt fick igång maskinen.

Efter ett par minuter kommer den manliga grannen ut, sätter sig på sin kära åkergräsklippare och startar den direkt. Jag och Anton kände oss lite lätt idiotiska. Jag börjar klippa med stor försiktighet. I början vågar jag bara köra på den första växeln av rädsla för att inte hinna parera och hinna få till fina kanter. Sedan drar jag på med tvåan på lite större ytor. Det går ganska bra, bortsett från ett par omotiverade körningar fram och tillbaka. Jag tror jag lyckades hacka sönder en och annan blomma från närliggande rabatter, men mer än så gick inte åt. Den kvinnliga grannen gav mig två sedlar som betalning och verkade nöjd, i och för sig utan att själv sett resultatet. Sommarjobbet är spikat.

1 kommentar:

  1. Det är ganska smutsig och onödigt att använda en åkergräsklippare. Vet du vad de släpper ut i en timme? Kolla upp ‘Roger Westerholm 2001’…

    SvaraRadera