torsdag, juni 04, 2009

Längtan efter sommarlov

Photobucket

Imorgon slutar jag mitt första år som journaliststudent på Högskolan i Kalmar. I alla fall om man ska tro det officiella schemat. Jag måste komplettera upp en videokurs innan hösten för att få börja andra året. Min videogrupp var den enda i klassen som fick underkänt på kursen och måste nu stanna kvar i Kalmar ytterligare ett par dagar innan vi kan åka hem. En film som skulle vara fem minuter blev bara fyra minuter och 20 sekunder. 40 sekunder film håller mig kvar i en allt mer studenttom småländsk stad. Det svider lite. Jag vet att det inte blir bättre av att klaga, speciellt inte inför alla bloggläsare. Men strunt samma, det är skönt att skriva av sig.

Jag hade tänkt att gå upp tidigt imorgon bitti, för att hinna sända om mitt radioprogram innan föreläsningen börjar. Kanske får jag godkänt för mitt program i vilket fall som helst, men det är väl lika bra att helgardera sig, så jag inte hålls kvar i Kalmar ännu längre. Min enda farhåga är att jag kommer att låta som en bakfull Bengt Magnusson med min förkylning, men det får jag väl acceptera. Hoppas att min lärare godtar min deformerade radioröst.

För övrigt hämtade jag ut en omtenta idag, från kursen Journalistik och samhälle. Jag klarade omtentan med 2,5 ynka poäng. Hade jag kuggat på omtentan hade jag blivit fruktansvärt besviken på mig själv. Jag hade inledningsvis ganska roligt åt kursens pinsamt enkla föreläsningar, som exempelvis den här. Men skratta bäst som skratta sist, som talesättet så fint lyder, för jag fick ju faktiskt underkänt på tentan. Och visst har jag lärt mig en del om de politiska systemen på kommunal, nationell och europeisk nivå. Helt onödig var alltså inte kursen. Det är också den enda kursen som verkligen innebar att jag på allvar behövde studera kurslitteraturen för att överhuvudtaget klara tentan. Jag läste sammanlagt drygt 300 sidor till omtentan, vilket för mig är rätt mycket. Visserligen hade jag köpt kurslitteratur på sammanlagt 1 000 sidor, men allt var ju inte relevant. Hursomhelst, trevligt att vi för en gångs skull får användning för obligatorisk kurslitteratur.

2 kommentarer:

  1. Hej Emil!

    Jag gillar din blogg och har en förfrågan. Finns det någon mail man kan nå dig på?

    Mvh,
    Anna Johansson
    anna@prontocommunication.se

    SvaraRadera