söndag, juni 07, 2009

Musik på svenska

Photobucket

Jag har ofta ganska svårt för artister som sjunger på svenska. Jag är säker på att väldigt många musikälskare i min ålder känner samma sak. Frågan är vad det beror på. Varför är det svenska sämre än det engelska?

Det är inte så konstigt att vi idag lyssnar mer på engelsk musik än svensk. Det är tvärtom det tydliga resultatet av en ökad globalisering, förbättrad välfärd och en västvärld som blivit mer dynamiskt i dess kulturella utbyte. Att sedan Storbritannien och framförallt USA länge har varit ungdomsgenerationens drömland har också bidragit starkt. Men jag tänker inte göra någon djup analys om varför vi lyssnar så mycket på engelsk musik, det hela är ganska självklart. Istället vill jag åter rikta er uppmärksamhet åt frågan; varför är det svenska sämre än det engelska?

Mitt första spontana svar är att många upplever det svenska som mesigt, en aning omodernt och ibland bara pinsamt. Vi skäms lite grann för vårt musikarv. Vi förnekar att vi på 80- och 90-talet faktiskt tyckte att Magnus Uggla var fräck. Vi suckar över de smaklösa dansbandsskivorna som alltid dyker upp i de stora matbutikerna. Vi tycker att schlager är tradigt men tittar ändå på varenda deltävling på teve. Sådan är, grovt förenklat, svenskens attityd till fosterländsk musik.

Säkert beror lite grann på den förlovade Jantelagen, vars första tes lyder; Du skall inte tro att du är något. Svenska artister ska inte tro att de är något för att de sjunger på svenska. Sjunger de på engelska är det mer tolererbart, även om vi får leva utan sådan lyx som korrekta uttal.

1 kommentar:

  1. Hej! Näe det tänker jag inte. Åtminstone inte nu i juni och juli. Åker hem till föräldrarna och kommer nog dessutom att vara mycket i Dalarna hos min pojkvän. Men hela augusti spenderas nog här :)

    SvaraRadera