tisdag, juni 30, 2009

Vad gjorde jag i Stockholm?

Photobucket

Jag var i Stockholm med familjen från tisdag till söndag förra veckan. Här kommer en liten sammanfattning av mina dagar i huvudstaden.

En dag åkte vi ut med båt till Vaxholm. Det tog en timme ut från Strömkajen och på vägen stannade vi till vid pyttesmå holmar med inte mer än ett dussin hus. Det serveras kaffe ombord, 15 spänn med oändlig påtår. Jag köper mig en kopp i den självsäkra tron att jag gör en otroligt bra affär. Men lustigt nog orkar jag inte dricka mer än den första koppen, sedan tar det stopp. Någon sekund funderar jag på att ta med mig pappersmuggen och utnyttja mitt inköp hela vägen tillbaka till Strömkajen. Den tanken avfärdar jag snabbt, jag vill ju inte få den där småländska snålhetsstämpeln på mig. Överklassidyllen bjöd på turistshopping, fina skärgårdsvyer och stekhet sol. Jag strosade i ett par butiker, men en prislapp skapad för välbeställda turister lockade inte till köp. Istället spenderade jag en dryg timme med att fotografera människor och hus.

Jag gick på två museer i Stockholm, Nationalmuseum och Moderna Museet. Nationalmuseum (inte Nationalmuseet) bjöd på en väldig mängd tavlor från svenska och utländska konstnärer. Hela samlingen är naturligtvis imponerande, men personligen blir jag snabbt ganska mätt på klassiska tavlor från 1500-1800-talet. Då var istället den utställning som handlade om 1900-talets vardagsdesign betydligt mer intressant. Möbler, köksverktyg och tygmönster från olika decennier kanske inte låter så upphetsande, men de vitt skiljda trender som visas upp gör åtminstone mig lite lätt frälst av svensk folkhemsestetik.

Moderna Museet visade upp den vanliga mängden mer eller mindre abstrakt konst. Jag ska erkänna att jag har lite svårt för överpretentiösa verk med långsökta budskap. Visst kan konst få vara konstigt, men ibland upplever jag själv att det är lite jobbigt med min egna subjektiva tolkning av ett konstverk. Exemmpelvis ett smutsigt lakan hängandes längs med en vägg inne på Moderna Museet. Jag ser att det är ett smutsigt lakan. Det kanske till och med har någon finurlig titel, men någon sådan kunde inte jag hitta. För mig blir det inte så mycket mer än ett smutsigt lakan, just för att buskapet är så öppet och tolkningen så fri. Jag vet inte vad jag ska se och ser därför bara ett smutsigt lakan.

En annan konstinstallation på Moderna Museet utgörs av en sisådär 100 tomma flaskor Heinz Tomato Ketchup som står på golvet. Ketchupen ligger utspridd på golvet och över en liten piedestal. Här förstår jag också vad det är jag rent objektivt ser. Men återigen har jag problem med att få ut något djupt budskap att berika mitt liv med. Men en sak lärde jag faktiskt av konstverket; ketchup luktar jävligt illa om du kletar in det i golvet och sedan låter det ligga där ett par dagar (testa inte hemma).

Moderna Museet visade inte bara upp jobbigt flummiga konstverk, utan har just nu en fotoutställning i källaren. Åter till verkligheten är en utställning på runt 300 bilder från 70-talet av ett åttiotal olika fotografer. Vissa fotografer får ganska mycket plats och har i vissa fall en trevlig informationsskylt bredvid raden av foton. 90 procent av bilderna är i svartvitt. Majoriteten är tagna av antingen svenska eller amerikanska fotografer. Jag gillade verkligen Åter till verkligheten och rekommenderar utställningen till alla som har det minsta intresse av fotokonst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar