onsdag, juli 22, 2009

Falkenbergslåten

Photobucket

Det finns människor som älskar sin hemstad av hela sitt hjärta. En av dessa människor heter Jonny Andersson. Jonny kommer från Falkenberg, men bor numera i Stockholm. Efter påtryckning från turistchefen Randolf Stenlund skrev Jonny en låt om Falkenberg. Den slutgiltiga versionen har tagits fram med hjälp av producenten Benjamin Önnhed och hans inspelningsstudio.

I den moderna tid vi lever i kan vem som helst få hyfsad genomslagskraft genom internet, och precis så gick det till när Falkenbergslåten gjorde anspråk på att bli årets sommarplåga. Den är inte bra för fem öre, den har en text som känns typiskt turistsommaridyllisk och den innehåller geografiska felaktigheter som får en kommuninvånare att skämmas. Lik förbaskat har Facebook-gruppen över 2000 medlemmar, och på MySpace har låten spelats över 2600 gånger.

Kanske är det bara jag som inte kan ta till mig det fina med Falkenbergslåten. Möjligen beror allting på att jag faktiskt kommer från Varberg, och aldrig bott inne i staden Falkenberg, för några varma känslor för hembygden får jag knappast. När allt kommer till kritan är smak givetvis något individuellt, och jag låter därför er läsare själva lyssna igenom härligheten. Fin och ärlig lokalpatriotism från Halland eller töntig skitlåt med lika delar barnprogramsmelodi och Basshunter? Välj själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar