torsdag, juli 16, 2009

Jag kanske skulle börja blogga lite oftare

Photobucket

Den genomsnittliga bloggen uppdaterar minst en gång om dagen, inte sällan med två-tre inlägg per dag. Det är en väldigt mycket högre uppdateringsfrekvens än vad Waltz for Thoughts för närvarande har. Å andra sidan försöker jag göra varje inlägg någorlunda djupt, reflekterande, underhållande eller intressant, istället för att bara pumpa ur mig inlägg som en typisk 17-årig modebloggare.

Låt mig lägga upp problematiken i punktform.

1. Jag vill inte att Waltz for Thoughts ska vara som en genomsnittlig blogg.

2. Jag vill att varje inlägg ska tillräckligt bra för att kunna stå för sig själv.

3. Jag vill inte skriva snabba nonsensinlägg bara för att kunna ha något att uppdatera med.

4. Jag vill inte tvinga mig själv till att skriva minst ett inlägg varenda dag.

5. Jag vill ha fler kommentarer och läsare.

Jag vill ha kvalité, jag vill ha en större publik och jag vill ha större läsarengagemang. Men det kräver också mer tid från min sida, tid som jag inte alltid har, eller vill lägga på en blogg. Med andra ord; jag vill ha en större bit av kakan utan att behöva jobba speciellt mycket mer.

Jag hoppas inte detta tolkas som storhetsvansinne. Jag tänker aldrig ens försöka bli nästa Blondinbella. Jag tänker inte lägga ut bilder på dagens outfit, på vad jag äter till middag eller vad jag gör timme för timme. För vem bryr sig om sånt trams? Vem har lust att berätta för hela Sverige exakt vad man gör om dagarna? Till och med Isabella Löwengrip har någon slags spärr mellan privat och offentligt. Men visst sjutton måste det gå att få uppmärksamhet i bloggosfären på andra sätt än att göra sitt liv till 90 procent offentligt. Visst sjutton finns det människor som uppskattar välskrivna och seriösa inlägg, eller lagom humoristiska/ironiska inlägg för den delen.

Varför vill jag då ha fler läsare? Det beror på flera anledningar. Den första är att fler läsare betyder fler kommentarer, vilket är, som jag tidigare nämnt i något inlägg, en av anledningar till varför jag väljer att blogga snarare än att gå andra vägar. Den andra är att jag börjar bli orolig för all konkurrens i medievärlden och tror att det är väldigt viktigt att göra sig ett namn innan hela klassen står där arbetslösa en junidag 2011. Den tredje är att jag vill öva mig på att skriva och argumentera i textform, mest med tanke på min journalistutbildning. Jag tycker inte att högskolans skrivuppgifter på långa vägar räcker till och vill därför se till att få upp mitt eget skrivtempo och sätt att skriva finslipas.

Samtidigt som jag på olika sätt vill försöka öka Waltz for Thoughts popularitet har jag problem med ämnesval till blogginlägg. Det är inte det att jag har slut på idéer och inspiration till nya inlägg, inte alls, snarare tvärtom. Problematiken ligger istället i att jag har svårt att bestämma mig för vad som passar (och vad som inte passar) på Waltz for Thoughts. Jag tänker ofta på om ett visst ämne är lämpligt att ta upp på bloggen, på målgruppen, på bloggens stil och så vidare. Jag vill så ogärna ha en alltför spretig blogg. Ändå finns här både ett väldigt seriöst inlägg om EU-valet och ett par rent fiktiva dialoger skrivna ur min fantasi. För att inte tala om alla inlägg med bara bilder. Hittills har jag bara kommit fram till ett definitivt beslut; ingen mer politik i bloggen. Det funkar inte så värst bra att ena stunden skriva om politik och den andra posta inlägg med endast ett par bilder och förvänta sig att båda sidor får ett seriöst mottagande.

Det återstår att se om jag gör slag i saken och börja skriva inlägg lite oftare i framtiden. Under sommaren har jag ju faktiskt tid, varken studier eller arbete tar upp tid och ork. Den som lever får se, helt enkelt.

1 kommentar:

  1. Äsch då, fortsätt skriva som nu. Kvalité framför kantitet. Jag gillar din blogg. Alltid någonting nytt intressant eller kul att läsa om.

    SvaraRadera