fredag, juli 17, 2009

Långås marknad

Photobucket

Imorgon klockan tio startar Långås marknad
, årets stora händelse i byn jag växte upp i. Det är en mellanstor marknad med runt 170 stånd som säljer allt möjligt krimskrams. Det finns också ett ständigt återkommande tivoli på plats, med hutlösa biljettpriser och rostiga karuseller.

Arrangören är som vanligt Långås IF, den lokala fotbollsklubben som för närvarnade klarar sig halvbra i division 5 Halland. Marknaden är klubbens främsta inkomstkälla. Bilparkering på anvisad plats kostar 40 kronor och allmän parkering i samhället är förbjuden under helgen. En rad olika lotterier drar också in en hel del pengar till fotbollsverksamheten.

Jag har själv bara gått ett par år på fotbollslekis, sedan gav jag upp drömmarna om italienska proffskontrakt. Ändå var jag i flera år aktiv på marknaden. Jag sålde lotter och åkbiljetter till sommarturister, tillbringade timmar i svettiga bås och kände mig lite viktig. Som om jag var en stabil länk i en kedja av frivilliga arbetare. Men om sanningen ska fram gjorde mina tvåtimmars-pass inte mycket skillnad i det långa loppet. Däremot är det ganska roligt att se på hur byns alla invånare rustar upp för helgen. Varenda trädgård har nyklippt gräsmatta, flaggan på fotbollsplanen är hissad med Långås IF:s logga och ett par av de äldre männen är stolta medlemmar i marknadskommittén. Att tillhöra marknadskommittén innebär att man får bära en t-shirt som visar på ovanligt hög status i en halländsk bondhåla. Några direkta arbetsuppgifter för kommittén verkar inte finnas, inte mer än att märka ut platser för marknadsstånden någon vecka innan och gå runt och se viktiga ut när evenemanget väl drar igång.

Långås IF:s främsta supportförening heter Långås Ladies. Som namnet antyder består den av enbart kvinnor. Kvinnor är enligt Långås IF jättebra att ha för att 1. driva ett café under marknaden 2. samla in pengar till sina fotbollsspelande söner och döttrar. För männen har ju annat att göra. Som att stå vid Långås IF:s grill och steka korvar. Män grillar, kvinnor fixar fika. Dessutom har männen ytterligare en viktig uppgift, marknaden behöver ha en hel del parkeringsvakter för att dirigera bilar och ta emot parkeringsavgift. Min familj är inget undantag; mamma arbetar i Långås Ladies fik och pappa står parkeringsvakt. Själv slipper jag undan arbete i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar