söndag, juli 26, 2009

Tre snabba boktips

Photobucket

I år har jag totalt sett läst tre böcker, samtliga under juni och juli. Det är ganska illa för en kulturmedveten journaliststudent. Enligt ett ovanligt kul test på Facebook tillhör jag samhällsklassen kulturell medelklass. Den kulturella medelklassen måste naturligtvis upprätthålla sin klassheder och konsumera olika sorters kultur. Hittills har mitt intresse för litteratur varit rätt svagt. Visst, jag har läst alla Harry Potter-böcker, men vem har inte gjort det? Och när det gäller litteratur av den typen som ofta beskrivs som "klassisk, episk, djup och sofistikerad" ser det ruskigt dåligt ut. Jag har läst 1984 och ett par andra lite djupare böcker, men för det mesta blir det slätstrukna och slentrianmässigt skrivna spänningsromaner och deckare.

Denna sommar markerar startskottet för min (förhoppningsvis lysande) litterära utveckling med tre nyligen utlästa pocketböcker. Alla tre är faktiskt riktigt läsvärda. Här kommer fina små beskrivningar av varje bok, allt för att fresta bokslukaren inom er.


The Whaleboat House av Mark Mills


En deckare som vann pris för bästa deckare av en debuterande författare. Utspelar sig i ett litet fiskesamhälle i delstaten New York 1947. En ung kvinna hittas död i vattnet och en mordgåta nystas sakta men säkert upp. Innehåller alla obligatoriska stereotyper vi lärt oss älska, allt från den avdankade polismannen till den coola krigsveteranen. Men trots att boken inte skiljer sig särskilt mycket från andra böcker i genren så blir faktiskt både karaktärer och handlingen ganska intressant och spännande efter hand. När jag läst halva boken var jag fast, precis som det ska vara. Jag läste boken på engelska, det enda språket den verkar vara utgiven på. Och bortsett från en del nördiga fisketermer förstod jag allting.

Betyg: 8/10

Slumdog Millionaire av Vikas Swarup


Du har säkert redan hört talas om filmen med samma namn, som tog hem 8 Oscarsstatyetter i i februari plus minst ett dussin priser på andra galor. Men hur bra är boken?

För det första måste jag erkänna att jag inte har sett filmen ännu, så det blir inga jämförelser dem emellan. Handlingen går ut på att den fattiga pojken Ram Mohammad Thomas svarar rätt på alla frågor i tv-programmet Vem vill bli miljardär?. Eftersom han aldrig gått i skola och jobbar som servitris misstänks han för fusk och arresteras. En kvinnlig advokat kommer till Rams undsättning och uppmanar honom att berätta hur han kunde svara rätt på alla tolv frågor. Varje kapitel besvarar en fråga ur tävlingen och ger oss en inblick i en viss period av Rams liv. Det är engagerande, bra berättat och framför allt väldigt skickligt hopsytt med huvudstoryn. Det enda jag inte riktigt gillar är att handlingen ibland blir lite väl spektakulär med många livshotande situationer och plötsliga vändningar. Det blir alltså lite väl orealistiskt ibland, men det är antagligen ofrånkomligt.

Betyg: 9/10

Visst finns det gudar i Alabama av Joshilyn Jackson

Arlene Fleet har inte besökt sin hemstat Alabama på tio år. Anledningen är ett avtal med Gud, där hon även lovar att inte ha sex med varenda kille hon möter och aldrig mer ljuga. Men avtalet med Gud bryts när en gammal skolkamrat knackar på Arlenes dörr och frågar om den blonde killen som försvann under sista året på high school. I samma veva har Arlenes svarta pojkvän Burr tröttnat på att aldrig få bli presenterad för Arlenes familj. Snart inser Arlene att hon och Burr måste åka ner till Alabama för att reda ut det förflutna. Men en rasistisk moster, en psykiskt sjuk mamma och en halvgalen skolkamrat ställer till med besvär. Humoristisk, trevlig och spännande debutroman.

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar