onsdag, augusti 26, 2009

Dagens outfit - introduktion

Photobucket

Jag tänkte lansera en ny serie här på bloggen. Varje dag tar jag kort på mig själv och kallar inlägget Dagens outfit. Tanken är att ni ska se vad jag har på mig för kläder. Kanske kommer ni tänka "åh, hur kan han ha så bra smak?" eller "hur hittar han alla dessa fina kläder?". Ibland tar jag ut svängarna med min frisyr i ett försök att efterlikna Erik Hassle.

När någon frågar var jag köpt kläderna ljuger jag och säger att jag sytt dem själv eller fyndat på second hand. När någon försiktigt påpekar att det verkar osannolikt att jag ska sytt allt själv svarar jag något om inskränkthet, gamla könsroller och att killar visst kan sy. Blir jag trängd hoppas jag att second hand-historien funkar, annars tvingas jag på måfå häva ur mig en kaskad av påhittade klädbutiker från Baltikum. Hävdar en läsare likväl att ett plagg ser ut att komma från H&M ser jag snabbt till att radera denna upproriska röst. På internet är det så lätt att ljuga.

Efter ett tag är hysterin kring fenomenet börjar tillta och läsarskaran är ett faktum. Jag utnämns till modeguru, får kläder skickade till mig från exklusiva butiker och har två deltidsanställda med uppgifter att rensa bort uppnosiga kommentarer. När jag spatserar runt på stan (kändisar går inte, de spatserar) springer det fram fjortisar med autografblock. Jag går om Kenza i popularitet och startar en egen internetbutik för modemedvetna ungdomar. Början på mitt fall stavas dokusåpa, stalkers och brutna löften. Ett år senare är jag lika bortglömd som Naken-Janne.

Jag hoppas att de flesta av er läsare inte föll för ovanstående utläggning. Dagens outfit är och förblir något jag inte tänker ta upp på Waltz for Thoughts. Däremot är det ett fascinerande fenomen; varför är vi så intresserade av att veta vad folk (som vi oftast inte känner) har på sig varje dag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar