torsdag, augusti 06, 2009

Emmaboda 2009 - Artisterna

Photobucket

Emmabodas line-up var rätt imponerande i år, även om antalet riktiga dragplåster var färre än förra året. Numera har festivalen släppt lite på den innan ganska snäva indiestämpeln och bjuder sedan ett par år tillbaka på en mer blandad kompott. Gillar du metal finns The Haunted och Dead By April. Gillar du punk finns Moderat Likvidation och Körsbärsfettera. Tycker du att Falkenbergs musikkultur är något alldeles speciellt och underbart finns Sonic Syndicate.

Själv kan jag inte påstå att jag jublar över den nya inriktningen av Emmabodafestivalen. Jag var i och för sig aldrig med på den tiden då festivalen verkligen var indie, så jag kan inte riktigt uttala mig om huruvida det var bättre förr. Men trots att jag mer eller mindre avskyr ovanstående fem band räckte artistutbudet gott och väl för mig. Ett par akter missade jag till och med på grund av regn och matpauser, och jag är inte snubben som tycker det är jättekul att stå framför en scen 11 timmar i sträck.

Innan jag åkte iväg till festivalen postade jag ett inlägg med de artisterna jag hade tänkt lyssna på. I stora drag gäller den listan, men ett par akter föll bort och ersattes av andra, exempelvis tvingades jag skippa Skansros på grund av regn.

De tre bästa artisterna på Emmabodafestivalen 2009:

1. Moto Boy

Hela festivalen inleddes med att Moto Boy sjöng i Emmaboda kyrka på onsdagskvällen. Kyrkan är fylld till bristningsgränsen. Prästen Anette säger åt folk att tränga ihop sig i bänkraderna, ändå tvingas många sitta i mittgången. Anette hälsar alla välkomna och möts av jubel och applåder. Sedan gör Moto Boy/Oskar Humlebo entré och bjuder på femtio minuter av underbar melankolisk pop. Emmaboda kyrka passar perfekt åt de stillsamma melodierna med klassiska kärleksbudskap och efter ett tag agerar samtliga bänkrader bakgrundskör åt Oskar. När jag promonerade ut från kyrkan tänkte jag att Emmabodafestivalen inte kunde fått en bättre inledningsakt. Med facit i hand blev det ingen bättre akt överhuvudtaget. Oskar Humlebo frälste mig i Emmaboda kyrka.

Betyg: 10/10.

2. Does It Offend You, Yeah?

Elektronisk rock från Storbrittannien blir inte bättre än så här. Hiten Battle Royale är spelningens absoluta höjdpunkt. Det enda negativa med spelningen var valet av tid; halv sju på fredagen, inte direkt upplagt för en episk musikupplevelse ackompanjerad av en maffig ljusshow. Nästa år, festivalledningen?

Betyg: 8,5/10

3. Miss Li

Miss Li är alltid Miss Li. Det går liksom inte att inte ryckas med när den ena hitlåten efter den andra spelas upp. På den minsta scenen på fredagsförmiddagen genomförs festivalens gemytligaste spelning. Någon i publiken vrålar "Ulf Lundell", men får inte sin vilja igenom. Miss Li gillar inte Ulf Lundell och tänker inte köra någon cover på en gammal musikveteran. Och vem vill ha trötta gamla Uffe när Miss Li skrålar "Oh Boy" för full hals?

Betyg: 8/10

Bubblare: The Wombats, Detektivbyrån, Florence Valentin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar