onsdag, augusti 26, 2009

En födelsedag med tårta

Photobucket

Idag fyller min lillasyster Lina 12 år. Uppvakningen på sängen halv sju i morse gick bra, trots min morgonapati. Lina fick tre par öronhängen av mig, min bror Anton gav henne en Bert-film och mor och far hade bland annat köpt en mobiltelefon. Från och med denna dag har jag familjens äldsta mobil, en Sony Ericsson K750i köpt 2007. Jag är inte grabben som skryter om den senaste mobilmodellen och ser ingen anledning till att köpa ny när den gamla fortfarande fungerar. Men visst är det lite surt att föräldrarna går runt med hetare teknikprylar än en själv.

Födelsedagen ska naturligtvis firas med tårta. Tårta har för mig alltid varit en köpt färdiggjord tårtbotten med vispgrädde och bär på. Men i år är det annorlunda. I år fick jag i uppdrag att göra tårtan, med botten och allt. Nej, vad jobbigt, tänkte jag först. Jag såg framför mig hur jag blandar ihop fel ingredienser, vispar så hetsigt att bunken åker i golvet eller glömmer bort tårtformen i ugnen. Fast när jag väl börjat med smeten gick det lätt som en plätt. Och nu står den färdiggräddade tårtbottnen på spisen. Hembakat slår alltid hemköpt.

1 kommentar: