fredag, september 25, 2009

Det sofistikerade manifestet

Photobucket

Innan du läser det här inlägget måste du ha läst det här inledande inlägget, annars kommer du inte förstå någonting.

1. Det finns inga absoluta sanningar.
Det som är sofistikerat för någon kanske uppfattas som smaklöst av någon annan. Trots att många säkert är överens om en del sofistikerade handlingar finns det alltid en motpart som är av annan åsikt. Det går inte att göra alla nöjda, men du kan åtminstone se till att de flesta i din omgivning slipper skämmas över dig.

2. Det finns ingen rak väg till status.

Att vara sofistikerad är inget statistiskt tillstånd. Och vägen till mer status är fylld av hinder och motgånger. Ge inte upp bara för att du råkade anamma ett bonnigt beteende eller klä dig grått och trist förra helgen, det är inte så lätt att ändra på sina gamla levnadsvanor. Med tiden kommer hela förvandlingen att gå mycket enklare, du tar egna initiativ och formar din egen sofistikerade vardag. Det viktigaste är att aldrig ge upp strävan efter att vara sofistikerad.

3. Ekvationen är inte fullständig.
Serien kommer inte göra dig helt sofistikerad inom alla tänkbara områden. Jag kommer på egen hand försöka ta upp alla saker jag själv tänker på, men naturligtvis är det omöjligt att hinna och kunna täcka allting. Det är lika bra att inse det redan nu; du kommer aldrig bli sofistikerad inom allting det går att bli sofistikerad inom. Det viktiga är att bli sofistikerad inom tillräckligt många områden för att täcka hålen.

4. Vilja är allt.
Oengagerade statussträvare är inget värt. Vill ni bli sofistikerade måste ni vilja och våga prova nya vanor, inköp och beteenden. Allting går så mycket lättare med lite jävlar anamma. Givetvis måste ni inte fortsätta med det nya sofistikerade beteendemönstret, men viljan att prova är a och o. Utan viljan till förändring kommer du inte långt.

5. Det är mänskligt att fela.
Det gör ingenting om du någon gång gör något osofistikerat. Du hamnar inte i helvetet, du förlorar inga vänner och dina föräldrar kommer inte göra dig arvslös. Lev livet och försök vara sofistikerad när du själv vill, orkar och kan. Att bli sofistikerad ska inte innebära en omänsklig uppoffring.

6. Var inte bokstavstolkare.

Jag skriver ofta ironiskt, sarkastiskt och med undertoner som ibland inte är helt självklara för alla. Tolka inte allting du läser som om det vore bokstavligt. Ibland ska du ta det skrivna ordet med en nypa salt. Jag menar inte ordagrant vad som står, utan får ibland för mig att uttrycka mig aningen subtilt och med glimten i ögat. Livet blir så mycket roligare och mindre oroligt om du tolkar mer bildligt.

7. Engagera dig.
Det är alltid kul med kommentarer. Under den här sofistikerade serien är kommentarer en extra dynamik. Ni kan beskriva hur väl ni lyckades genomföra de senaste sofistikerade förändringarna i era liv, vad som kan vara ett framtida ämne i serien osv. Tipsa vänner om att bli sofistikerade, tipsa mig om ämnen, tipsa andra läsare i kommentarerna. Vi gör den här sofistikerade resan tillsammans; du, jag och alla vi känner.

8. Ta det inte på för stort allvar.
Det här är ingen jätteseriös bloggserie. Det är inte på blodigt allvar. Jag ska försöka att inte göra för stor grej av det. Vanliga inlägg kommer att publiceras parallellt med det sofistikerade inläggen.


Har ni idéer om ämnen att ta upp i serien är det bara att kommentera detta inlägg eller maila in till: emiloskarjohansson@gmail.com

2 kommentarer:

  1. Så du regerar på Shick. Jag skrev om musik där en gång i tiden. Många år sen nu.

    Ja skor ja, om man har råd med vad som helst som student har man det nog.. för bra!? Jag slet nog åxå ett par i taget. Det gör jag nog nu med, nästan iaf. :D

    SvaraRadera
  2. haha, den här bloggen är frän. Jag hänger på.

    SvaraRadera