tisdag, september 08, 2009

Falkenbergslåten 2.0 - Ett andra försök

Photobucket

För ett tag sedan, närmare bestämt 22 juli i år, skrev jag ett inlägg om Falkenbergslåten. Nu är den aktuell igen, med en ny och vassare musikvideo som producerats i samarbete med kommunens turistorganisation.



Men fortfarande finns det saker jag stör mig på:

1. När Jonny sjunger; "det är en stad där allting känns bra, där vinden blåser i mitt hår" och samtidigt spatserar runt i stan med rakat huvud.

2. När Jonny i början av videon går in på Visitfalkenberg.se, precis som om det vore helt naturligt för en kommuninvånare att leka turist på hemmaplan.

3. När Jonny helt omotiverat agerar mobbare och puttar ner en kille från bryggan på Skrea strand.

4.
När Jonny iklädd svarta skor sjunger; "jag känner varma gatustenar under min sandal".

Det finns naturligtvis mängder med saker att anmärka på, men jag ser ingen poäng med att räkna upp fler, ni kan ju själva beskåda härligheten. Visst förstår jag syftet med filmen; att visa upp Falkenberg för resten av Sverige. Men jag, som bott i kommunen i 18 år, tycker att den är ganska pinsam. Kanske är jag inte tillräckligt lokalpatriotisk (jag är ju faktisk född i Varberg och bor numera i Kalmar) för att verkligen smälta inombords.

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för kommentaren på fotobloggen :) Mitt mål är ju att ta en bild varje dag och att lägga upp den samma dag, men det går inte alltid. Då tar jag en opublicerad och oredigerad bild och fixar till och lägger upp. Det viktigaste är att jag får in rutinen att uppdatera varje dag, och att använda kameran så mycket som möjligt. Tror att det är bra träning. Men lite fusk blir det tyvärr. Som i helgen, jag laddade inte upp ngn bild i lördags eftersom jag var i Göteborg hela dagen, men kameran var med, så lördagens bild la jag upp på söndagen! Ha det fint! Severina

    SvaraRadera
  2. 1. Jag har hår och jag hade definitivt längre hår när jag skrev låten. Men det var uppmärksamt av dig!

    2. Tror du missade parallellen med "Boten Anna" och självironin som Fredrik Almryd ville åt när det gäller folks paralleller till "Boten Anna". Men du har rätt, det är ganska onaturligt för en kommuninvånare att gå in på visitfalkenberg.se. Men det räddas väl av att jag är folkbokförd i Sthlm sen i mars och inte har planer på att komma hem, mer än som turist. :)

    3. Haha, mobbare! Jag borde gå in och läsa här oftare! Du skriver bra! :) Dock återigen en missad parellell till Johan Palms video "Emma-Lee" med en liten "Stefan och Krister-knorr" med ett litet plums. För mig ett mycket harmlöst skämt, antar du tycker detsamma... ;)

    4. Du har ett öga för detaljer du! Du kanske förstår den enorma seriösitet vi försökte frambringa. All ångest och allvar vi försökte locka fram och att den inte alls skulle bli pinsam. Tycker du vi misslyckats? ;)

    Jag beundrar dig Emil! Du har nämligen lagt ner mer energi på att tycka illa om låten än vad som krävdes för att spela in den!

    Ett tips: skriv mer om mig, jag gillar att läsa det!

    Ha det bra i Kalmar och kom gärna förbi Stockholm nån dag när du har massa överskottsenergi, så kan du skriva en hel artikel om mig!

    jonny_viktor_andersson@yahoo.se

    MVH Jonny Dufwa

    SvaraRadera