lördag, september 12, 2009

Skönheten med Bloglovin'

Photobucket

Jag läser kopiöst många bloggar. Jag skulle nästan kunna påstå att jag är smått beroende av bloggar. Efter månader av bloggläsande har jag sakta men säkert hittat en hel del läsvärt material i det hav av strunt och trams som 99 % av bloggosfären verkar bestå av. I mina bokmärken i Firefox har jag runt 150-200 bloggar som jag av olika anledningar vill återvända till. Och det var precis det jag gjorde under en tid, jag klickade på länkarna i bokmärkesmenyn och betade av bloggarna en efter en. Det var en väldigt tidskrävande och ibland helt onödig procedur (det kunde visa sig att bloggen inte uppdaterats sen sist). Ändå fortsatte jag med bokmärkesläsandet tills för ungefär en månad sen, då jag till slut gjorde slag i saken och skaffade ett Bloglovin-konto.

Genom Bloglovin' prenumererar jag på alla bloggar värda namnet och får veta när någon uppdaterat, istället för att behöva klicka runt bland bokmärken. Nu tar det inte längre en timme att kolla igenom och läsa alla aktuella inlägg, och ingen tid blir spilld i onödan. Dessutom ser jag rubriker och början av ett inlägg, och kan välja om jag tycker det är intressant nog för att fortsätta läsa. Det är knappast något revolutionerande verktyg, eller ens särskilt innovativt, men det fungerar alldeles utmärkt. Bloglovin' gör helt enkelt livet lite lättare för alla oss med bloggberoende. I menyn här till vänster kan du enkelt börja prenumerera på Waltz for Thoughts, då slipper du få magsår varje gång du besöker en icke uppdaterad blogg. Att skaffa ett konto och komma igång tar max fem minuter, och den tiden tjänar du snabbt in. Enda kravet är att du älskar bloggar. För det gör väl alla?

1 kommentar:

  1. Fin och kul blogg du har, och dina bilder är bra
    såg någonstans att du gillade jazz ..
    Om du är intresserad av foto och jazz. kika då på
    min Blogg och skriv gärna kommentarer,
    Den heter Roffes Jazz and all that Jazz
    men adressen är Roffjaz.blogspot.com
    Hälsn, Roffe

    SvaraRadera