onsdag, september 16, 2009

Snart ska vi bli sofistikerade

Photobucket

Några av er har säkert undrat vad som hände med den sofistikerade bloggserien som jag introducerade förrförra helgen. Lugn, jag har inte glömt bort den. Tvärtom har jag haft beslutsångest över hur serien ska utformas och utvecklas, och har fortfarande inte en helt klar bild i huvudet. För er som inte läst introduktionsinlägget är det bara att klicka här. Jag rekommenderar alla att läsa introduktionen innan ni kastar er över de kommande delarna i serien.

I korthet handlar den här serien om att bli sofistikerad, för sofistikerade människor har en tendens att få högre status i samhället. Status är ett måste om du siktar på att utmärka dig bland folk, om du vill visa att du är smartare, finare och bättre än resten. Sofistikerade människor är själva motsatsen till den stereotypa medelsvensken. I den här serien kommer jag göra mitt yttersta för att göra er läsare till snillen med smak. Om ni i något läge inte riktigt kan bevisa att ni är ett "snille med smak" får ni god hjälp med att dra vita lögner, spela döv, byta samtalsämne, skylla ifrån er eller något annat defensivt. Ni ska aldrig behöva erkänna hur bonniga och okultiverade ni egentligen är.

Innan vi börjar med de vanliga delarna i statusserien har jag tänkt skriva en inledning som rätar ut en del frågetecken. Jag ska döpa denna inledning till Det sofistikerade manifestet, mest för att det låter fräckt, kulturellt och intelligent. Dessutom är det väldigt inne med manifest. Och innan ni frågar; ja, manifest är ett sofistikerat fenomen som ni gör bäst i att slänga er med lite då och då.

Tills jag blir klar med det där manifestet får ni gärna själva börja reflektera kring beteenden och handlingar i er vardag, av er själva eller andra, som ni upplever sofistikerade eller tvärtom. Det behöver inte vara så attans märkvärdigt alla gånger. Det kan handla om saker vi köper, saker vi säger, saker vi drömmer om, saker vi skriver, saker vi tänker på, saker vi hoppas på, saker vi konsumerar och så vidare. Exempelvis:

"Min kompis knyter aldrig skorna, snyter sig alltid i armvecket och kammar sällan håret. Det tycker inte jag är sofistikerat."

"Min syster petar sig i näsan, hostar rakt ut, men har fattat tycke för rysk 1800-talslitteratur. Så det går ju på ett ut."

Allt från stort till litet, viktigt till oviktigt är välkommet. För tanken är inte att jag själv bara ska leka guru och vägleda er och mig själv till ett mer sofistikerat liv, ni får mer än gärna engagera er på vägen. Har ni idéer om ämnen att ta upp i serien är det bara att kommentera detta inlägg eller maila in till: emiloskarjohansson@gmail.com

Om ni fortfarande inte förstår hur ni ska höra av er har jag skrivit ihop ett fint litet exempel:

"Hej Emil!

Jag måste först bara säga att jag älskar/hatar/beundrar/ogillar din blogg.
Hur som helst vill jag bidra till den sofistikerade serien med ett par sofistikerade/osofistikerade beteenden/vanor/handlingar.

Osofistikerat

1. Folk som tar med sig skrikiga småbarn till finkulturella tillställningar

2. Folk som hostar rakt ut vid middagsbordet

Sofistikerat


3. Folk som obemärkt kommer undan med att glömma knäppa gylfen efter det senaste toalettbesöket, eller med hedern i behåll kan formulera en vettig förklaring till fadäsen.

Mvh din största beundrare/ovän"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar