söndag, september 06, 2009

Svenskans skönaste uttryck

Photobucket

Svenskan har genom århundraden begåvats med ett par sköna uttryck. Det här är mina personliga favoriter:

Så det så

Jävlar anamma

Så in i norden

Kors i taket

Ana ugglor i mossen

Armbåga sig fram

Det fina i kråksången

Det är hugget som stucket

Dra på trissor

Dra mig baklänges

Fin i kanten

Få det hett om öronen

Få något om bakfoten

Grädden på moset

Sätta sin sista potatis

Lägga på ett kol

I grevens tid

Måla fan på väggen

Nu går skam på torra land

Ordning och reda, pengar på fredag

2 kommentarer:

  1. Sv: Ja! Eller, du kanske var ironisk nu, man vet aldrig riktigt med dig :D

    Haha! Men du glömde den fina varianten på #dra mig baklänges", "dra mig på en skottkärra"!

    SvaraRadera
  2. Jag har alltid undrat vad de där ugglorna har att göra i mossen... Sen fick jag veta att det är en felöversättning från.. danskan, har jag för mig. Det ska vara ulvar...
    Fast vargar i mossen är inte vettigare än ugglor;-)

    SvaraRadera