onsdag, oktober 28, 2009

Dagar med tidningsredigering

Photobucket

Den nuvarande kursen jag läser heter Tidningsredigering. Den går ut på att lära sig grundläggande redigering för tidningsnyheter. I början av kursen fick vi i uppgift att intervjua en person för ett djupare personporträtt. Personporträttet ska sedan redigeras som ett uppslag i ett fiktivt magasin. Jag valde att göra ett personporträtt av Håkan Karlsson, mannen bakom Emmabodafestivalen. Det blev, utan att skryta eller överdriva, den bästa intervjun jag gjort. I fredags hade min grupp seminarium om våra respektive personporträtt. Då var det bara ett första manus, redo att kritiseras och berömmas. Efter seminariet ändrar alla i sina manus enligt den kritik man fått, sen är det dags att pilla med den riktiga redigeringen. Det ska bli roligt att äntligen få göra något som faktiskt kan användas som arbetsprov, där jag har gjort allting själv; från intervjumötet till finputsningen på redigeringen.

Det som däremot inte är lika kul med kursen är nyhetsredigeringen. Här handlar det om att lägga ut rubriker, bilder och texter för att skapa en vanlig tidningssida. Det är faktiskt betydligt svårare och noggrant än vad det först verkar. Det måste ju se vettigt ut, trots att läsarna kanske inte ringer och klagar vid minsta fel. Detta moment är väl egentligen det mest nyttiga för vårt kommande arbetsliv, men tyvärr känns det inte särskilt intressant. Tills i tisdags klockan 16 skulle vi redigera sex tidningssidor med valfritt innehåll. Efter de två första tröttnade jag på uppgiften och de fyra sista gjordes bara för att klara deadline. Visst handlar det om att vi ska få lite rutin för redigering och därför måste skapa en visst antal. Problemet är bara att det aldrig blir tillräckligt svårt, intressant eller kreativt för att engagera.

Idag hade min grupp examination på redigeringsmomentet. Uppgiften var att redigera en sida på tre timmar (under den tidigare redigeringen tog det runt 1,5-2 timmar per sida). Nu var allt text- och bildmaterial utvalt av läraren, vilket dödade kreativiteten helt. Visst, läraren hade avsiktligt tagit med lite väl mycket material, vi fick solla bort det mest ointressanta. Nyhetsvärderingen bestod då i att välja bort en större nyhet och kanske ett par notiser, sedan bestämma vilken av de kvarstående nyheterna som skulle få mest utrymme. Tidigare fick vi själva logga in på TT, leta igenom en skörd av nyheter, sedan leta upp bra bilder på Scanpix. På examinationen är allt det där redan gjort av läraren och arbetet blir mer inriktat på tråkigt tekniskt pill. Efter halva tiden var jag nöjd med min sida och lämnade datorsalen. Mitt CV har nu berikats med följande; "kan redigera en tidningssida under tre timmar, bara jag i förväg får tillgång till allt text- och bildmaterial, för det där med nyhetsvärdering får någon annan sköta".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar