söndag, oktober 25, 2009

Skönheten med Voddler

Photobucket

Häromdagen fick jag en inbjudan till Voddler, före de flesta andra. Tack vare att jag är kund hos Bredbandsbolaget fick jag gå före i kön. Och det var ju roligt, speciellt med tanke på att månadskostnaden för mitt bredband är rätt hög. För er som fortfarande sitter som ett frågetecken framför datorskärmen och inte förstår vad jag snackar om;

Voddler är en legal streamingtjänst för film (och senare också tv-serier). Tänk Spotify, fast för film. Du skapar en användare och får tillgång till ett bibliotek med uppskattningsvis 300-500 titlar. Före varje film måste du genomlida ett par minuters reklam, efter det kan du se filmen utan uppehåll. Alla filmer har DVD-kvalité, paus-funktion och spolningsmöjlighet. Just nu är tjänsten bara på beta-stadiet och det är bara inbjudningar som gäller.

Mina spotana intryck:

Menyerna är något omständiga och inte speciellt snygga.

Tangentbordsknapparna som används (Enter, piltangenterna och mellanslag) känns inte klockrena, ett alternativ med musklick hade varit skönt.

Reklamsnutten i början är kortare än vad jag trodde.

Filmutbudet är inte särskilt stort och brett just nu, det är mycket action, skräck och thriller från USA. Och de flesta av filmerna är rätt sunkiga. Men det är svårt att klaga när det är gratis och dessutom nylanserat.


Kvällen jag fick inbjudan firade jag med att se Day of the Dead, George A. Romeros zombieklassiker från 1985. Trots att jag älskar zombiefilmer har jag inte sett den här, men bättre sent än aldrig. Otroligt bra film, oväntat snyggt gjord för att vara så gammal, fräck dialog och imponerande karaktärsgalleri.

Efteråt såg jag remaken med samma namn. Egentligen var det ingen regelrätt remake; hela handlingen var ny och miljön var en annan än i originalet. Det enda som var kvar var ett par av karaktärernas namn och ett par av den första filmens mindre ingredienser. Den senare filmen var naturligtvis mer visuellt imponerande och mer påtagligt apokalyptisk med hundratals civila dödsoffer, men som vanligt överträffar originalet i stämning, charm och skådespelare.

Jag har bara sett ovannämnda zombieskildringar via Voddler. Hittills har jag inte haft några tekniska problem med tjänsten, men det kommer säkert krascha ett par gånger under testperioden. Har du inte själv Voddler föreslår jag att du anmäler ditt intresse på hemsidan. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar