söndag, november 22, 2009

1001 album innan vi dör

Photobucket

Just nu läser jag boken 1001 album du måste höra innan du dör. Det är egentligen ingen bok som är tänkt att läsas från pärm till pärm, men jag kan inte låta bli att behålla mitt bokmärke efter varje lässtund. Boken sträcker sig från 50-talet till första halvan av 00-talet. Jag har precis kommit till 1971, och har läst ungefär en fjärdedel.

Det som slår mig när jag läser boken är hur många album och artister jag missat. Visserligen är jag född 1989, men det är en usel ursäkt. Det blir lätt att jag snöar in mig på allt det nya som släpps, istället för att då och då blicka bakåt och hitta de förlorade guldkornen.

Men jag ska inte ägna mig åt dåtidens skivor riktigt än. Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag tänkt sammanfatta 2009 års bästa album. Jag har inte kommit så värst mycket längre i mitt genomlyssnande, men börjar redan överge planen på en maffig 25-i-topp-lista. Mest för att det är fruktansvärt svårt att vara rättvis i alla små placeringar, men också för att det är nästan omöjligt att jämföra skivor av skilda genrer. Det blir nog högst en tio-i-topp. Istället tänkte jag, inspirerad av 1001 album..., göra någon form av sammanfattning med album från 2009 som ingen får missa. Det kommer inte bli frågan om 1001 stycken, men tillräckligt många för att hålla er sysselsatta en bra bit in på nästa år.

3 kommentarer:

  1. sv: Varsågod, du hade verkligen en given plats!
    Dina texter och tankar är så ofta fantastiskt bra.

    SvaraRadera
  2. Sv: Oj då! Där ser man. Tackar och bockar! Tycker du för övrigt är helt galen som ger dig in på det projektet över huvudtaget. :>
    På tal om det förresten så har jag sisådär 25 handskrivna 4A med massa album utgivna från typ september till nu (nej, jag har inte lyssnat igenom allt) som jag kan föra över till ett fint worddokument åt dig om du skulle vilja? Jag har ju inte så mycket annat för mig nu på dagarna..

    SvaraRadera