onsdag, november 18, 2009

Lokal nyhetstorka

Photobucket

I radiokursen har halvklassens fyra redaktioner i uppgift att hitta bra nyheter som berör Kalmar län. Vissa dagar är det ont om intressant lokalnyheter. Idag var en sån dag. Igår och förrgår var också sådana dagar. Det börjar bli tröttsamt att försöka täcka ett område där knappt något nämnvärt händer. Visst skulle vi kunna fylla radiosändningen med nyheter som småstölder och mindre trafikolyckor, men då skulle vi inte få godkänt på kursen. Det gäller att värdera nyheterna, prioritera det viktigaste och se till att bli klar i tid.

Vår lärare är bestämd; nyheter om trafikolyckor och inbrott är i det närmaste bannlysta. Det ska vara större nyheter än så för att platsa i radio. Redaktionens nyhetschef och reportrar letar igenom lokaltidningarna Barometern och Östran i desperat jakt på nyheter. Till slut har redaktionen nätt och jämt fått ihop ett gäng hyfsade nyheter.

Jag, som denna veckan är nyhetsuppläsare, har i uppgift att ta fram telegram att läsa upp i sändningen. Det är en väldigt tacksam roll under den rådande nyhetstorkan, telegram är betydligt enklare att handskas med än reportrarnas inslag. Samtidigt är även min roll bitterljuv, dels för att jag tycker synd om reportrarna och nyhetschefen, dels för att jag vet att jag själv kommer vara reporter under två kommande veckor.

Än så länge finns det ingenting som tyder på att nyhetstorkan ska upphöra. Det är i sådana här stunder som vi journalister i hemlighet önskar oss ett maffigt bankrån, en politisk skandal eller en storstrejk.

2 kommentarer:

  1. Sv: Precis så tänker jag också! Himla tur är det väl då att jag har hittat massvis med galet bra texter och bilder jag inte velat missa. Hade jag klickat bort dem som redan lästa hade jag ångrat mig tror jag. Hellre bläddra förbi det snabbt för att det är ointressant än missa det helt för att man är lat.
    Dessutom har jag ju ändå inget annat att göra hela dagarna.. Bara ca 200 kvar nu ändå.

    SvaraRadera
  2. Väldigt fin bild :D Färgerna är kanon!

    SvaraRadera