måndag, november 16, 2009

Radio är ingenting för mig

Photobucket

Just nu läser min halvklass en radiokurs. Tanken är att vi ska lära oss producera nyhetsradio. Efter en första kursvecka som kantats av repeterande föreläsningar och ganska meningslösa uppgifter började vi idag med riktiga nyhetssändningar. Fast egentligen var det bara övning idag. I fortsättningen kommer allt vi sänder att spelas in på cd-skivor.

Denna vecka är jag sändare. Det innebär att jag läser upp nyheterna i två sändningar varje dag. Det låter ju inte så svårt. Faktum är att jag mest rullade tummarna inför första sändningen. Första sändningen på tre minuter gick rätt bra. Men under den andra sändningen (på fem minuter) tappar jag bort tiden, jag förlorar mig i mina spretiga anteckningar och när jag håller på att läsa ett telegram inser jag att programmet precis tog slut. Jag säger rakt ut i etern; "Det sket sig." Som tur är var det bara övning och ingen stackars lyssnare behövde sätta eftermiddagskaffet i halsen. Men en sak är säker; radio är ingenting för mig. Tacka vet jag tidningar. (Lustigt nog har vi fortfarande inte haft en enda riktig tidningsredaktionsövning. Antagligen blir det ingenting av den varan under resten av utbildningen.)

1 kommentar:

  1. Du har så rätt i det, det är ju inte en superbra källa precis.. och man ska väl inte dra för stora slutsatser redan efter som domen inte är klar än. Men trist att problemen med honom återkommer. Såg det dom skrev längst ned under artikel 1 tror jag. Läste du det? Konstigt tillägg iaf på artikeln!

    Kul att du läser på gamla IMJ, läste där innan. Sämre koll på vad institutionen heter nu dock.

    SvaraRadera