torsdag, november 12, 2009

Tandläkaren och jag

Photobucket

Idag var jag hos tandläkaren för första gången på två år. Som av en händelse bor jag nästan granne med tandläkaren i Kalmar och kunde gå dit på tre minuter. Väl där kallades jag in, skakade hand och slog mig ner i stolen. Jag besvarade standardfrågorna:

Har du varit här innan? Nej.

Upplever du några problem med dina tänder? Nej.

Röker du? Nej.

Snusar du? Nej.

Går du på någon medicin? Nej.

Är det okej att ge dig bedövning? Javisst.

Nu var det bara fråga om en vanlig kontroll. Först skulle tänderna fotas och en bettpinne kördes in i munnen. Det känns alltid lite olustigt. Speciellt andra gången, när tandläkaren sa "nu ska vi ta den lite djupare in" och nästan startade en omedveten kräkreflex. Allting gick bra, tänderna var fina men "du borde börja använda tandtråd och flour". Jag har aldrig tänkt på att tandtråd och flour är så viktigt, men visst, när tandläkaren gav mig en lång blick insåg jag att han menade allvar.

Efter undersökningen gjorde tandläkaren reklam för ett abonnemang hos Folktandvården, istället för utgifter per besök betalar kunden en månadsavgift. Jag var extremt skeptisk och tyckte mest han lät som en snubbe på Tv Shop. Jag frågade vad det skulle kosta mig och han log som bara en tandläkare kan le.
- 35 kronor i månaden, du hamnar i den lägsta prisgruppen, sa han och avvaktade mitt svar. Jag väntade mig att han skulle utbrista "men vänta, du får ännu mer, om du svarar inom tio minuter skickar vi med...", men inget sånt kom. Istället antog jag erbjudandet och tackade för mig. Det måste ha varit det bländvita leendet jag föll för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar