onsdag, december 30, 2009

2009: En årskrönika

Photobucket

Jag fyller 20. Jag är chefredaktör för högskolans studenttidning. Jag startar upp tre bloggar, två av dem tillsammans med min vän Erik. Jag får pressbiljetter till Emmabodafestivalen och Way out West. Jag intervjuar Bert Karlsson i direktsänd radio. Jag avslutar mitt första år som journaliststuderande vid Högskolan i Kalmar. Jag är vimmelfotograf åt tidningen Barometern. Jag tar 8 000 bilder med min kamera. Jag skriver mina första skivrecensioner. Jag har läst fler böcker än på länge.

Det har hänt en hel del under året. Nu börjar vi.

MUSIK
Jag intervjuade bandet Suburban Kids With Biblical Names i mars. Intervjun publicerades i studenttidningen Shick. Skickade ett tiotal mail till Emmabodafestivalen och Way out West i hopp om att få pressband. Hade lite tur och fick komma in gratis på båda festivalerna. Hade för säkerhets skull köpt en biljett till Way out West, sålde den för 800 kronor. Fotade över tusen bilder under Emmabodafestivalen, tog inte med kameran till Way out West.

Under sommaren planerade jag och min vän Erik att lansera en kulturblogg. Resultatet blir The Goodbye Look. Fokus är på indiemusik. Vi startade upp i liten skala i augusti och expanderade under hösten. Under de månader som gått har jag utvärderat Voddler, skrivit om en spelning på Popidyll i Kalmar, listat höjdpunkterna från Way out West och recenserat ett antal skivor.

Med fem aktiva skribenter och kraftigt ökande besökssiffror ser 2010 ut att kunna bli ett lysande år för The Goodbye Look.

FILM
Jag har bara sett ett par tre filmer på bio i år. Inglourious Basterds var den bästa, och det var den enda filmen jag recenserade för The Goodbye Look. Annars har 2009 varit ett rätt dåligt filmår för mig. Visst har jag sett en hel del bra filmer på DVD, men få av dem har släppts i år. Mitt nyårslöfte får bli att se fler aktuella filmer under 2010.

BÖCKER
2009 blev året då jag började läsa böcker igen. 2008 läste jag max fem böcker, detta året blev det åtminstone tre gånger så många. Det är fortfarande inte jättemycket, men det är i alla fall en nytändning för mitt låga bokintresse. Jag älskade Peter Englunds Stridens skönhet och sorg, Vikas Swarups Slumdog Millionaire/Vem vill bli miljardär? och The Whaleboat House av Mark Mills.

FOTO
Jag tog 8 000 kort i år, jämfört med 5 000 förra året. Under ett par lördagskvällar var jag vimmelfotograf för lokaltidningen Barometern. Efter vårterminen lades vimmelfotogruppen ner, Barometern ville inte ha fler bilder. Ska jag vara ärlig var det ganska skönt att slippa det där jobbet. Att vara vimmelfotograf är inte så fasligt kul, kreativt eller välbetalt. Mitt övriga fotande har gått i perioder, vissa veckor har jag fotat väldigt mycket, andra veckor har det inte blivit en enda bild. Under sommaren dominerade Emmabodafestivalen, där jag tog runt 1 000 bilder, de flesta från fotodiket. I september startade jag fotobloggen Vardagseskapism, där jag publicerar bilder med 800 pixlars bredd. (Här på WfT har bilderna bara 530 pixlars bredd, vilket är en större skillnad i praktiken än i teorin.)

UTBILDNING
I juni avslutade jag mitt första år som journaliststuderande vid Högskolan i Kalmar. Jag har på allvar fått prova på både tv- och radioproduktion, men är fortfarande mer intresserad av tidningsjournalistik. Jag har intervjuat kända och okända människor, skrivit domstolsreferat, gjort sportinslag, jagat lokalpolitiker, gjort research, klippt videoinslag, redigerat tidningssidor, pillat med ljudnivåer i radioreportage och klurat ihop bra intervjufrågor. Vid sidan om skolan var jag chefredaktör för studenttidningen Shick. Vi gav ut tre nummer under året, det sista kom ut för ett par veckor sen. Det har stundtals varit mycket jobb med tidningen, mer än vad jag trodde. Men med facit var det ändå värt all möda, inte minst för erfarenhetens skull. I januari 2010 väljs en ny styrelse. Jag tänker inte ansöka om en plats.

2 kommentarer:

  1. Sv: Haha. Du har flera fina poänger där!
    Borde kanske också testa att vara hög när jag ser den igen. Det var ju uppenbarligen bara då man förstod den helt och fullt.

    SvaraRadera
  2. sv: Tack detsamma, 2010 kommer nog bli ett grymt bra år.

    Ha det fint!

    SvaraRadera