onsdag, december 23, 2009

Dagen då julgranen välte

Photobucket

För ett år sen fanns inte Waltz for Thoughts, då bloggade jag istället på andra håll. Idag väljer jag att publicera ett av mina gamla inlägg här. Det passar perfekt just idag, eftersom jag skrev inlägget den 23 december 2008. Jag har inte ändrat någonting i originalinlägget, utan kopierar bara in det här. Och förresten, God Jul!

"Ikväll är det uppesittarkvällen. Då ska man sitta uppe och tänka på hur fin julen är, hur trevligt det är att samla hela tjocka släkten igen. Och sura över att man aldrig får uppleva en vit jul. Är man över 60 år kan man tillbringa kvällen med Bingolotto från halv åtta till tolvslaget. Sanna Nielsen, Shirley Clamp och Sonja Aldén med och förgyller ikväll tillvaron för Sveriges alla pensionärer. Själv har jag ingen aning om vad jag ska göra ikväll. Antagligen blir det teven som får stå för underhållningen, men jag ska göra allt för att motstå frestelsen att zappa till TV4 och deras pensionärsdagis. Vid matbordet viskades det om en amerikansk komedi på teve vid åtta, det låter lite bättre.

Min familjs julfirande är tämligen ordinärt och stillsamt. Vi klär granen, äter pepparkakor, dricker glögg, skickar julkort och tittar på Kalle Anka precis som alla andra. Men ibland händer det saker som rör om lite. I lördags hände precis en sådan sak. Familjen brukar alltid ha en bjudning före jul med ett par andra familjer från trakten. I år var den förlagd hemma hos oss, vilket innebär ett väldigt utbud av (fantasilöst nog) julmat och extremt noggrann städning. Man ska ju visa upp hur perfekt man har det hemma, med den ståtliga julgranen och allt. Granen hade vi klätt tillsammans samma dag, några timmar innan gästerna anlände. Ovanligt fin och tät i år, säkert en av de finaste vi haft.

Fem minuter innan gästerna planerades anlända får jag syn på ett julgransljus på sned. Ajdå, får allt räta upp det där, tänker jag. Jag försöker försiktigt att dra upp ljuset, men det kärvar och jag tar i hårdare. Då välter hela granen ner på vardagsrumsgolvet. Det låter som något går sönder. Förhoppningsvis bara en julgranskula. En hysterisk mamma vrålar något om helvetet och herrejävlar och lyckas bra med att förmedla ett desperat ansiktsuttryck. Jag försöker resa upp granen och förankra den med julgransfoten samtidigt som mamma hoppar av ilska och frustration. Då plingar de första gästerna på dörrklockan, lite lagom för tidigt.

Fan, vi är inte perfekta."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar