tisdag, december 08, 2009

Det sista numret av Shick

Photobucket

Igår, vid halv tolv på natten, blev det tredje numret av studenttidningen Shick klart. Under ett års tid har jag varit chefredaktör och ansvarig utgivare för tidningen. Det har varit extremt lärorikt att få vara med i hela processen, från planeringsmöten till den sista finputsningen. För ett år sedan trodde jag att det inte var någon större konst att göra en tidning. Jag hade fel, det var visst svårare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig.

I november förra året var det årsmöte för studenttidningen Shick. Jag hade gått på Högskolan i Kalmar i två månader och ville visa framfötterna. Därför gick jag på det där årsmötet, i tron om att kunna få en plats i styrelsen. Det är ju en god erfarenhet och en merit att visa upp efter examen, tänkte jag. Det var jag tydligen ensam om att tänka den där novemberkvällen. För jag var den enda som kom på mötet, bortsett från den gamla styrelsen som väntade på att bli bortvald. Det blev en ganska konstig stämning i rummet. Någon sa att jag fick välja vilken plats jag ville ha i den nya styrelsen, om jag nu ville ha någon överhuvudtaget. En annan sa att chefredaktör var det bästa valet. Jag tog chefredaktörsplatsen utan att egentligen veta någonting.

Ett år senare är det återigen dags att välja ny styrelse. De nya journalistettorna förväntas fylla platserna, precis som deras föregångare gjort i 21 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar