lördag, december 12, 2009

Kändistoppen 2009

Photobucket

Som journaliststuderande får jag ibland chansen att prata med kändisar. Det livar upp vardagen lite grann. I och för sig har jag inga planer på att jobba för Se & Hör, men det är ändå något visst med kända människor. Hittills har jag inte fått tillfälle att intervjua så väldigt många, men här är i alla fall topplistan för 2009.

(OBS! Listan är inte huggen i sten, jag har mest höftat till när det kommer till en del placeringar.)



1. Bert Karlsson


Känd för: Att vara just Bert Karlsson. Mannen som en gång i tiden ägde större delen av Dansbandssverige. Grundade Skara Sommarland och fick en plats i riksdagen med missnöjespartiet Ny Demokrati.

Typ av intervju: Telefonintervju för ett aktualitetsprogram med ämnet dansband. Bert Karlsson var telefongäst och jag var programledare.

2. Thomas Deutgen


Känd för: Jurymedlem i Dansbandskampen i SVT. Har tidigare varit programledare för radioprogrammet I afton dans.

Typ av intervju: Telefonintervju för ett aktualitetsprogram med ämnet dansband.

3. Eva-Britt Svensson

Känd för: EU-parlamentariker för Vänsterpartiet. Arbetar med mest med jämställdhetsfrågor.

Typ av intervju: Radiointervju på plats. Intervjun handlade om Sveriges ordförandeskap, om Lissabonfördraget, om Telekompaketet och mycket mer. Intervjun sändes i ett aktualitetsmagasin som ingick i radiokursen.

4. Torgny Bendelin


Känd för: Hockeytränare, har bland annat tränat det svenska juniorlandslaget. Är just nu tränare för Nybro Vikings.

Typ av intervju: Tv-intervju på plats. Intervjun handlade om den senaste förlusten och chanserna inför nästa match. Jag har tidigare skrivit om intervjun här.

5. Anna Lundh


Känd för: Deltagare av Robinson 2009, känd bloggerska.

Typ av intervju: Telefonintervju om kändisskap.

6. Gula gubben/Geta Lööf

Känd för: Kultfigur i Festivalsverige. Går runt på festivalområden iklädd en gul overall, underhåller med musik och informerar om droger.

Typ av intervju: Telefonintervju om festivalsommaren, engagemanget för drogfria festivaler och varför Geta Lööf blev Gula Gubben.

7. Håkan Karlsson

Känd för: Mannen bakom Emmabodafestivalen och grundaren till ett lokal missnöjesparti.

Typ av intervju: Personporträtt på plats. Den längsta och bästa intervjun jag gjort. Intervjun var ett moment i kursen Tidningsredigering.

8. Mikael Gustafsson

Känd för: Vänsterpartiets tredje namn på listan till EU-parlamentet.

Typ av intervju: Telefonintervju om vegetarisk mat och klimatpåverkan.

9. Suburban Kids-snubbarna
(Peter Gunnarson och Johan Hedberg)


Kända för: Killarna bakom bandet Suburban Kids With Biblical Names.

Typ av intervju: På plats, i ett hotellrum i Kalmar, innan en spelning.
Intervjun handlade mest om bandet och hur allting började. Publicerades i studenttidningen Shick. En kortare och enklare version finns att läsa här.

10. Tobias Allvin

Känd för: Sångare i bandet Babian.

Typ av intervju: Telefonintervju om bandet. Intervjun sändes i ett radioprogram om musik.


Analys: 80 procent av platserna utgörs av män. Hade jag fortsatt till plats nummmer 20 hade det nog sett likadant ut. Inför 2010 ska jag försöka bli bättre på att intervjua fler kvinnor, för enligt denna lista har jag intervjuat lika många vänsterpartister som kvinnor. Nu har jag inte aktivt sökt mig till män och vänsterpartister, utan det har väl mer eller mindre blivit så här.

Förhoppningsvis blir 2010 året då jag intervjuar fler välkända personer, årets topplista är inte så jättehet. Men å andra sidan är 2009 mitt första hela året som journaliststuderande, och än så länge har vi inte haft särskilt många kurser som kräver intervjuer.

1 kommentar:

  1. Tackar, tackar!
    Och ja, det är det nog allt. Dock hade det ju varit lite mera passande om jag fått den förra året. Kändes som jag behövde det lite bättre då.

    SvaraRadera