fredag, december 04, 2009

Stereotypiska bloggar för tjejer

Photobucket

Bloggar är fortfarande en relativt ny företeelse i vårt samhälle. Egentligen startade de första bloggarna upp redan på 90-talet, men det är först på senare år vi kan tala om en riktig bloggosfär. 2006 hamnade ordet blogg i Svenska Akademiens ordlista. Det var ett erkännande, bloggen hade kommit för att stanna. 2009 hade Blondinbella fler unika besökare än Lunarstorm. (Visserligen har Lunarstorm haft en negativ trend i flera år, men jämförelsen är inte helt irrelevant.)

Det första blogghetsen tycks nu vara över. Vi har insett att bloggarna inte kommer konkurrera ut nyhetssajterna. Vi vet att bloggen inte är ett övermäktigt politiskt verktyg, även om det naturligtvis finns en del potential. Sakta men säkert tycks giganter som Blondinbella, Kenza och Foki tvingas lämna lite plats åt uppstickare. Bloggläsarna håller fortfarande till godo med modebloggar, men nöjer sig inte längre med en handfull bloggar, minst ett dussin måste nu följas. Kanske är det en trend vi ser, att även den mest stereotypiska bloggläsaren (tjej, 15-20 år) blir mer kräsen och selektiv i sin bloggläsning. Det vore på många sätt bra om modebloggarnas uppmärksamhetsmonopol krossades till fördel för en mer dynamisk ämnesmix.

Enligt svenska bloggtopplistor läser vi mest bloggar som handlar om:

1. Vardagsbetraktelser

Stereotyp: "Nu ska jag äta lite mat, för jag är faktiskt hungrig.", "Nu ska jag gå till skolan, annars får jag IG." eller "Jag har köpt ett nytt läppstift idag, visst är det fint?"

2. Mode

Stereotyp: "Idag har jag på mig jättedyra märkeskläder. Byxorna kostade jättemycket. Tröjan kostade ännu mer. Summan blir en halv månadslön. Men visst är jag fin?"

3. Foto

Stereotyp: "Idag har jag fotat mina kompisar, redigerat lite i Photoshop och vips så är resultatet väl godkänt. Att min fotoblogg ser ut som alla andra bryr jag mig inte så mycket om, bara jag får besökare. Personlig stil är överskattat."

Det här är tre av de största bloggkategorierna. Alla är överfyllda till bredden med kopierade idéer, ytliga inlägg och hysteriska fans som skriker i kommentarsfältet. Visst finns det undantag, men fortfarande domineras bloggosfären av stereotypiska bloggar skrivna av och för tjejer. Missförstå mig inte; det är jättebra att bloggarna har hjälpt fått upp svenska tjejers datoranvändande i en mansdominerad underhållningsvärld. Men när majoriteten av de populäraste bloggarna är kopior av varandra (och inte ens originalen är särskilt goda förebilder), blir det varken speciellt nyttig eller allsidig mediekonsumtion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar