tisdag, januari 12, 2010

Att bli kallad hora

Photobucket

Idag lyssnade jag på en podcast från Sveriges Radio; en radiodokumentär som ursprungligen sändes i P1 2003. Dokumentären heter Som en hora och är gjord av Maria Sveland. 2003 fick dokumentären Ikarospriset, ett pris som delas ut till bästa public service-program som faller under kriterierna "Hög kvalitet, nyskapande journalistik och utnyttjande av mediets oanade möjligheter". Maria Sveland är för övrigt mest känd som författaren till boken Bitterfittan. Bitterfittan beskrivs som en blandning mellan roman, självbiografi och reportage. Boken tar upp ämnen som jämställdhet, feminism och det heterosexuella äktenskapet. Men nu åter till dokumentären Som en hora.

Under den 43 minuter långa dokumentären frågar Maria flera män och kvinnor om de någon gång kallat någon för hora, respektive blivit kallade för hora.

- Det slänger man ju ur sig. Det gör man. Man sitter och snackar grabbar emellan, säger en man i 35-årsåldern. Andra män svarar att de sagt hora till någon de varit förbannade på. Kvinnorna som frågas ut har kallats för horor otaliga gånger, av klasskamrater i högstadiet, av en arg pojkvän eller av främmande män.

Männen som frågas ut i Som en hora är alla vuxna människor. Flera av dem har i vuxen ålder kallat en kvinna för hora. För mig är det obegripligt.

Jag är en man och har därför aldrig blivit kallad hora. Jag har heller aldrig kallat någon för hora. Antagligen har jag aldrig blivit så förbannad på en kvinna att jag använt mig av ordet. Det är jag väldigt glad för. Nuförtiden skulle jag aldrig ens tänka tanken på att säga hora till någon, oavsett hur arg, ledsen eller hatfull jag känner mig. Självklart svär jag, självklart kan jag säga elaka saker om människor jag är arg på, men att kalla någon för hora är på en helt annan nivå.

Under min högstadietid blev jag kallad för bög fler gånger än vad jag kan komma ihåg, fastän jag var och är heterosexuell. Det var ganska naturligt för killar som inte utövar någon sport, har glasögon och siktar på bra betyg i skolan. På samma vis blev tjejer i klassen kallade för horor, fastän de flesta inte hade haft sex.

Ändå är det en stor skillnad på bög och hora. Båda är sexuella skällsord, men hora är så mycket mer aggressivt, nedsättande och kränkande än bög. Jag kan faktiskt inte komma på något skällsord riktat mot män som är lika fult som hora. Det finns ingen möjlighet för en kvinna att kontra när hon blir kallad hora. Mansgris? Visst, men det blir mer sanningsenligt och ärligt än vad det är sårande. Mansgris är knappast ett grovt skällsord i jämförelse med hora.

När jag gick andra året på gymnasiet råkade jag en gång ta den sista potatisen i skolans matsal. Det var ganska lång kö och matpersonalen arbetade för fullt. Killen som står bakom mig frågar mattanten när nästa låda med kokta potatisar anländer. Mattanten meddelar att det kan ta ett par minuter. Killen svarar med att kalla henne "DIN JÄVLA HORA!". Jag tittar förvånat på honom och går därifrån utan att säga ett ord. Än idag vet jag inte vad skulle kunna sagt till honom.

2 kommentarer:

  1. Ibland blir man rädd för människor, helt klart. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Ja min kille kallade mej för "sin lilla hora" när vi hade sex.... Snacka om nervärderad man känner sig. Som en liten lort :( blev sjukt lessen för jag trodde han älskade mej. Men okej jag förstår att sånt kan flyga ut och sådär men det är inte roligt att höra.

    SvaraRadera