fredag, januari 08, 2010

Det första halvåret med bloggen

Photobucket

Nu har jag bloggat här i ett år. Då passar det bra att försöka sammanfatta, kommentera och berätta om året som gått. För att det inte ska sluta i ett fruktansvärt långt inlägg delar jag upp allting i olika avsnitt.

Det här inlägget handlar om det första halvåret. Alltså från januari till juni 2009.

Ett inlägg varannan dag
Från och med starten den 4 januari hade vi en klar målsättning; vi skulle publicera varsitt inlägg varannan dag. Det vill säga att det varje dag skulle publiceras ett inlägg av antingen mig eller Erik. Det funkade i ett par månader. Jag hade väldigt svårt att bli klar i tid, och fick ofta ändra publiceringstiden till 23:59, fastän jag egentligen blev klar mycket senare på natten. Situationen blev värre när jag började hamna fler dagar efter och fick skriva på inlägg som skulle publicerats för länge sen. Till slut insåg både jag och Erik att det inte kunde fortsätta på det viset. Under våren släppte vi bloggandet fritt och inläggen kunde publiceras när som helst.

Erik lämnar bloggen
I slutet av maj tappar Erik motivationen för bloggen. Systemet med fri publicering har fått motsatt effekt för honom, han publicerar allt mer sällan. I början av juni lämnar Erik bloggen. Alla hans inlägg tas bort tillsammans med all information om honom i vänsterspalten. Det hela var inte så dramatiskt egentligen. Erik kände att han ville gå vidare med en ny idé och jag tyckte det verkade okej att blogga själv. Under sommaren pillar Erik med kulturbloggen The Goodbye Look, som vi båda skriver på.

Alla inlägg och bilder finns kvar i arkivet och jag har ingen anledning att ta bort något. (Eller okej, ett inlägg har jag faktiskt tagit bort. Det handlade om ett visst parti och var väldigt torrt och seriöst. Ingen rolig läsning alls. Men mest av allt tog jag väck det för att inte stöta mig med någon partisympatisör. Det finns roligare saker att göra än att bli ovän med rasister.) Här nedanför listar jag ett urval av inlägg från det första halvåret.

Waltz for Thoughts - månad för månad

De bästa och värsta inläggen.

JANUARI

Bloggen startas.

Jag skriver om svårighetsgrader i Guitar Hero.

Ett inlägg om chokladbollar väcker stor debatt.
Jag är vimmelfotograf och berättar hur det är.
Jag startar en liten serie om bra smak.

FEBRUARI

Jag publicerar det första fiktiva inlägget, två dialoger. (Något jag för övrigt slutat med. Tycker inte riktigt det passar in.)
Jag publicerar det andra fiktiva inlägget, om Göran som går till Konsum.
Jag tycker till om Melodifestivalen.
Jag skriver om språket på internet.
Jag får ångest över mitt kaffedrickande/nickelknarkande.
Min kamera går sönder och jag gråter ut i bloggen.
Det lokala kapellet skickar hem en broschyr. Jag gör mig rolig på deras bekostnad.


MARS

Jag intervjuar Suburban Kids with Biblical Names.

Mitt efternamn är Sveriges vanligaste. Det är lite trist.
Det är charmigt med brända skivor.
Tankar om fotografering.

APRIL

Morden i Midsomer har en konstig kvinnosyn.
Jag avslöjar mina fördomar om Norrland.

Ja, april var en usel bloggmånad.

MAJ

Jag vill knarka. (En introduktion till en tänkt serie om knark. Tanken var att ironisera och framställa alla sorters droger som skit. Nej, jag hade inte tänkt prova knark själv.)
Jag ska få sända radio och är peppad.
Jag skriver ännu ett fiktivt inlägg, en dialog om åldersskillnad.
Jag sänder radio. Det går sådär.
Manlighet och val av färg.
Rösta för helvete, det är ju faktiskt EU-val. (Politiskt brandtal om vikten av att rösta. Ganska pinsam läsning i efterhand.)

JUNI

Erik lämnar bloggen, jag blir diktator.

Jag vill ha sommarlov.
Om svenskt friluftsliv.
Musik på svenska.
En alkis stal min cykel, men jag tog den tillbaka.

En isglass utan smak.
Jag får mail från en främling som vill berätta något viktigt.

1 kommentar:

  1. Sv. Ja den var… uppfriskande! Navid är uppfriskande. Det är den verkligen och den är nominerad till Stora bloggpriset också.

    Det var/är väldigt trevligt att läsa din blogg förresten. Alldeles för många bloggare skriver om sina frukostvanor och den sibiriska vintern i Sverige. Ja sånt kan väl vara trevligt... i viss mån. Haha.

    SvaraRadera