onsdag, januari 13, 2010

Hanna Hellquist spyr på mig, eller?

Photobucket

Varannan vecka publiceras det en krönika av Hanna Hellquist i Dagens Nyheter. Jag läser alltid Hannas krönikor. Den senaste krönikan klippte jag ut och sparade. Kanske borde jag rama in den. Den handlade nämligen om mig. Eller rättare sagt; om manliga journaliststudenter. Hanna spyr på manlig journaliststudenter. Hon tycker att vi är pretentiösa, självgoda, anti-feministiska, skrytsamma, och glada i alkohol och sex. Manliga journaliststudenter vill rädda världen, dricka öl, hylla Hunter S Thompson och skriva bloggar i vilka de förlöjligar kvinnliga journalister. Därför spyr Hanna på oss.

När jag läste krönikan första gången kände jag mig lite olustig. Jag tillhör ju faktiskt den här lilla gruppen, åtminstone i ren formell mening. Men ju mer jag reflekterar över krönikan inser jag att den inte alls handlar om mig. Det där är inte jag. Jag har inte läst någonting av Hunter S Thompson, jag dricker måttligt, jag är fortfarande oskuld och jag har aldrig skrivit ett blogginlägg där jag förlöjligar kvinnliga journalister. Vilken lättnad, jag hör inte till syndabockarna. Kanske är manliga journaliststuderande mest ett Stockholmsproblem. Här i Kalmar är vi grabbar synnerligen osofistikerade, jämlika och jordnära. Vi är riktiga svärmorsdrömmar hela bunten, med perfekta skjortkragar och välansad skäggväxt. Eller, äsch, jag kan ju inte tala för någon annan än mig själv.

Jag gillar Hannas krönika. Den är personlig, ärlig och väldigt intressant. Men egentligen har jag ganska svårt att kommentera krönikan. Jag kan inte skriva "Det är precis så det är!" eller "Du har helt fel!", helt enkelt för att jag inte vet. Kanske har journaliststuderande tjejer i Kalmar en annan uppfattning.

Det enda jag vill tillägga är faktumet att andelen tjejer i min klass är ungefär två tredjedelar. Jag skulle tro att fördelningen är liknande på andra journalistutbildningar i Sverige. Den här trenden är förmodligen det bästa som någonsin hänt den svenska journalistiken i allmänhet och journalistkåren i synnerhet. Speciellt med tanke på Hannas krönika.

Länk till Hannas krönika.

4 kommentarer:

  1. Du är jävla bra, hoppas du vet det!
    Är himla fascinerad av jag håller med dig och uppskattar precis allt du skriver här.
    Hittills iallafall haha. Visa inte upp nån dold hatisk sida som förstör allt tack ;)

    peace

    SvaraRadera
  2. "pretentiösa, självgoda, anti-feministiska, skrytsamma, och glada i alkohol och sex"

    Där täcker hon in ganska stora delar av mänskligheten på ett bräde. Inte bara manliga journaliststudenter.

    SvaraRadera
  3. Petter: Tack, sådana kommentarer vill jag nästan klistra upp på väggen. Jag är väldigt glad över att du läser min blogg, kul att du faktiskt fortsätter läsa efter alla månader. De flesta verkar bara läsa ett eller ett par inlägg, för att sedan aldrig återvända. Och nej, jag är inte särskilt hatisk av mig, du kan vara lugn. :)

    30+: Självklart gäller det inte bara manliga journaliststudenter. Tyvärr är alltför många män just precis på det viset.

    SvaraRadera
  4. Det är bra jobbat. Jag gillar att läsa din blogg. Den är rolig och träffsäker. Keep it up. Men mer om korpen. En matchrapport efter någon match hade vart skoj :)

    ---Jonathan--- journaliststudent btw

    SvaraRadera