lördag, januari 23, 2010

Januari i Kalmar

Photobucket

Det är januari och jag bor i Kalmar. Kalmar är Sveriges mest inskränkta stad, har någon sagt. Det tror jag inte på. Januari är årets mest deprimerande månad, har någon annan sagt. Det tror jag inte heller på. Men visst tusan är januari i Kalmar en ganska grå upplevelse.

Mina händer är torra. Mina läppar är nariga. Jag snörvlar,hostar, fräser näsan. Ramlar nästan av cykeln på väg till skolan. Halkar på en isfläck under en promenad. Ryser till av den bitande vinden.

Läser Dagens Nyheter. (Slutade prenumerera på lokaltidningen Barometern vid årsskiftet, hade inte motivation nog för två dagstidningar.) Upprörs av situationen i Haiti. Skänker 50 kronor till Läkare Utan Gränser. Känner mig som en fin medmänniska.

Läser ut Korkade Vita Män av Michael Moore. Intressant bok. Handlar mest om George Bush, det konstiga valresultatet under presidentvalet 2000, hur George blev president, varför republikanerna är dumma, varför vissa demokrater är dumma och varför amerikaner i största allmänhet är dumma. Boken tar upp förvånansvärt många ämnen som på ett eller annat sätt är politiskt laddade; miljöförstöring, fängelser, utbildning, rasism, kvinnoförtryck osv. Egentligen är den inte så bra skriven, så värst sammanhängande eller ens särskilt aktuell. Det är en bok man läser för att Michael Moore är den han är. Eller kanske framför allt; det är en bok du vill kunna säga att du har läst. Politiska böcker är alltid intressanta för den som strävar efter att vara sofistikerad. Och vem vill inte vara sofistikerad?

Köper två stora chokladkakor på ICA Maxi. Äter några bitar av den ena. Tröttnar på smaken. Lägger in chokladen i skafferiet. Skäms lite över min plötsliga chokladkonsumtion.

Besöker Kalmars charmigaste butik, ett antikvariat i centrum. Tittar i hyllorna. Bläddrar lite förstrött i ett par böcker. Läser på baksidorna. Förkastar de flesta av böckerna, lite väl dyra. Hittar Idioten av Fjodor Dostojevskij för 50 kronor. Köper boken. Har läst de 60 första sidorna. Älskar den redan. Känner mig visserligen lite lätt pseudointellektuell med en bok som Idioten, men strunt samma.

Spelade korpmatch för en vecka sen. Vi mötte journalistettorna. Det blev 0-0. Ett lysande resultat med tanke på att ettorna var tre gånger så många spelare. Vi var sex spelare, fem på plan och en avbytare. Jag spelade anfallare. Som vanligt sprang jag mest runt som en idiot på plan, men jag lyckades faktiskt göra bra ifrån mig ett par gånger.

Går på klubben Popidyll med Christian från klassen. Kite spelade. Fotar från en utmärkt plats. Får ändå inga toppenbilder, på grund av dåliga ljusförhållanden. Testar blixt, men det ser riktigt illa ut. Bra spelning av Kite, för övrigt.

Nu blev det ett väldigt annorlunda inlägg med den här punktformen, men det var ofrånkomligt.

1 kommentar:

  1. Sv. Det blir jag med! Jag kokar kaffe just nu :D haha
    Jag har faktiskt inte varit på några av de du varit på. Jag tänkte testa hultsfred i år =) och Siesta ^^ sedan får vi se!

    SvaraRadera