torsdag, januari 28, 2010

Walk Over - en webbtidning om sport

Photobucket

I kursen Digital publicering gör vi våra egna webbtidningar. Vi arbetar i redaktioner med tre eller fyra klasskamrater i varje. Jag hamnade i samma redaktion som Christian och Björn, två av klassens sportnördar. Att vår webbtidning skulle handla om sport var självklart. Vi döpte den till Walk Over. (För att vi är tidningen som aldrig ger upp.)

Under de kommande tre veckorna ska vi skriva material för Walk Over, som vi publicerar dagligen från måndag till torsdag. Denna veckan är alltså redan till ända. Varje vecka har ett visst tema som avgör vilken typ av texter vi ska skriva. Under veckan som gått har jag skrivit fyra texter, två riksnyheter vinklade på lokal nivå och två sportreportage.

Riksnyheterna tog jag från nyhetsbyrån TT. Sedan vinklade jag ner dem på lokal nivå. (Hur berör detta Kalmar län? Varför ska vi i Kalmar bry oss?) Det är något av en konst att hitta riktigt bra riksnyheter som passar att vinkla ner på länsnivå. Min första nyhet handlade om snöstormen. Eller snöovädret. Eller var det kanske rent av bara ett kraftigt snöfall? Hursomhelst, jag ringde upp Vägverket Region Sydöst och fick en del kompletterande svar. Jag fick ihop min nyhet och var nöjd. Insåg sedan att min nyhet kanske var lite väl dramatisk med SMHI:s varningar och Vägverkets uppmaningar. Nyhetsvärdet i 20 centimeter nyfallen snö kan diskuteras.

Andra nyheten skrev jag idag. Den handlade om hur de rödgröna partierna samarbetar i landstings- och kommunval. Vilket de inte gör speciellt mycket, i många fall. Tydligen är de borgerliga partierna betydligt bättre på att gå till val tillsammans, när det kommer till landstings- och kommunval. Jag ringde upp Socialdemokraterna i Kalmar för att höra hur det står till i länet. Skrev ihop nyheten relativt snabbt, börjar bli ganska bra på att arbeta under tidspress.

Reportagen tar jag upp i nästa inlägg.

1 kommentar:

  1. Sv: Åh nej, typiskt att jag glömde den!
    Dock kan jag faktiskt tycka att den inte är så illa. Beroende på syftet förstås.
    Är det för att man vill lära känna nya människor/hitta nya bloggar så är det en sak. Det kan jag ta.
    Det pinsamma med det är ju när man känner för att föra statistik och räkna ut att "Medelåldern på mina läsare är.." och liknande.
    Vad är poängen med det liksom?

    SvaraRadera