söndag, februari 14, 2010

Alla hjärtans dag

Photobucket

Idag är det Alla hjärtans dag. Vissa människor tycker att det här är en av årets bästa dagar. Oftast rör det sig om människor som har en partner. Det är underbart med en hel dag där man visar sin kärlek till dem man älskar. Choklad, frukost på sängen, trisslotter utan vinst och en ros på bordet. Endast fantasin (och kärleken) sätter gränser.

Vissa människor tycker att det här en av årets sämsta dagar. Oftast rör det sig om människor som inte har en partner. Det är patetiskt med en kärlekens dag, en jävla fantasihögtid för att hålla igång kapitalismens hjul. Å vad de hatar den här dagen. Inte för att de inte unnar andra människor lite kärlek, inte alls. Det är kapitalismen det är fel på. Det är affärernas reklamblad som stör. Som om man kan köpa sig kärlek. Och varför skulle man vara snäll och kärleksfull just idag? Är det okej att vara en idiot de 364 andra dagarna på året? Vissa människor älskar att vara bittra i sin ensamhet.

Jag har ingen flickvän. Jag har inte skickat blommor till någon idag. Jag borde vara bitter idag. Jag borde hata den här dagen. Men det gör jag inte, det går inte. Varför skulle jag? Det finns ingen anledning till att tjura.

Försöker lyssna på passande svensk musik idag. Det är svårt att hitta rätt i Spotify-djungeln.

Lyssnar på Ung & Kåt med Ebba Grön. Funkar inte alls. Känner mig ganska ung, men knappast kåt.

Lyssnar på Fan vad du är snygg när jag är full med 250 kg kärlek. Kommer inte i stämning. Kan inte relatera till låtens tema. Stänger av efter halva låten.

Lyssnar på Jag Vill Ha Dej med Ulf Lundell. Har svårt att koncentrera mig på låten. Tänker mest på hur gammal Uffe är, och hur ung kvinnan han sjunger om borde vara. Plötsligt får texten en helt ny innebörd. Gubbsjuka texter är ingen höjdare. Jag stänger av och lägger ner mitt försök att hitta bra svenska kärlekslåtar.

2 kommentarer:

  1. Vad sägs om "Den Vilda"?

    Otroligt fin...

    SvaraRadera
  2. Kan varmt rekommendera följande svensk musik:

    spotify:track:4eE5fBTQrMOhZMguVR5lf7

    spotify:track:3ZQmQfeyoKnkqcjmKo2M06

    SvaraRadera